Bergens Tidende logger av Digilog

Brukerne av Digilog kan nå velge å få informasjon om nyhetstjenester på nettet - uten å få bonuspoeng. Bergens Tidende (BT) har vært eneste nyhetstjeneste med annonseplakater på Digilog i en prøveperiode, men avisen syntes dette genererte for lite trafikk

Under tjenesten "Egne valg", kan brukere av Digilog nå velge om de vil motta annonser for nyhetstjenester på nettet uten å få bonuspoeng for det.

Reklamekonseptet til Digilog har til nå vært slik slik at brukerne ("diggerne") av systemet samler bonuspoeng ved å se på ulike annonser fra tradisjonelle annonsører. Digilog har til nå fått 30.000 brukere, og primærmålet for disse er å vinne premier som pizza eller flyreise gjennom oppsamling av poeng.

Nå lanserer selskapet altså sin egen info-kanal uten bonuspoeng

Bergens Tidende (BT) var første avis som betalte for å nå ut til Digilogs brukere. BT ble også førstemann til å forsvinne.

- Vi har ikke lenger samarbeid med Digilog. Dette har med våre prioriteringer av arbeidsoppgaver og bruk av ressurser. Vi har sett dette i forhold til antall brukere og trafikk på Digilog, sier salgs- og produktsjef Bjarte Hordnes i Bergens Tidendes avdeling for nye medier.

- Avtalen med Digilog har vært om en prøveperiode, og denne prøveperioden gikk ut i disse dager. Intensjonen i avtalen var å fortsette, og vi ønsket å bruke Digilog, men de måtte ha svar raskt og da måtte vi si nei. Det ligger ingen dramatikk i dette, sier Hordnes.

- Vi har sett at våre aktiviteter på Digilog har generert brukere og trafikk, men i forhold til den totale trafikk er det for liten prosentandel. Vi er en regional aktør som dekker Hordaland og Sogn og Fjordane, og jeg tror Digilog passer bedre for riksdekkende aktører, sier Hordnes til digi.no. Imidlertid lar Bergens Tidende (BT) døren stå på gløtt for Digilog i framtiden.

- Digilog er en idé og et konsept vi vil følge, og jeg har Digilog i bakhodet. Jeg utelukker ikke at vi kan ha samtaler med Digilog i framtiden. Det er få ting man kan avskrive på Internett. Alt til sin tid, kanskje er det bedre timing om et halvt år, sier Hordnes.

Erik Heggelund, produktsjef i Digilog forteller at BT har samarbeidet med Digilog siden i fjor høst.

- I avtalen med BT bandt ikke avisen seg til å legge ut et visst antall annonser, og de har ikke lagt ut noe i den siste tiden. Brukerne våre fikk ikke regelmessige nyheter, derfor vil de ikke merke forskjell nå som BT ikke er med lenger. BT har ikke kapasitet til å prioritere dette nå, og vil i stedet prioritere andre ting, sier Heggelund.

Når noen faller fra, kommer nye til. Nylig inngikk digi.no en avtale med Digilog om et tilsvarende samarbeid som det BT har hatt.

- Når andre kunder flykter fra Digilog, hvorfor slutter da digi.no seg til?

- Jeg vet ikke bakgrunnen for hvorfor Bergens Tidende ikke lenger samarbeider med Digilog, men vi har inngått en prøveavtale på én måned hvor vi får tilgang til Digilogs 30.000 brukere til en minimal pris. Jeg håper det kan rekruttere nye lesere, sier gründer av digi.no, nå forretningsutvikler, Pål Leveraas.

Han stoler på magefølelsen i dette tilfellet.

- digi.no har alltid vært tidlig ute. Ingen har kommet noen vei ved å gjøre det alle andre gjør, så vi har ikke noe å tape på å prøve. Jeg vil at digi.no skal være tilgjengelig for så mange som mulig, sier Leveraas.

Til toppen