Bergensavisen i ny drakt

I dag lanseres Bergensavisen i en ny design, og den vil legge mer vekt på nyheter for å være en mer dynamisk avis på nettet.

Bergensavisen (BA) har i lengre tid jobbet med den nye layouten på sin nettutgave, som nå har ligget ute siden midnatt natt til fredag. Nettredaktør Stig Frode Opsvik begrunner endringen med at nettutgaven har modnet.

- Vi har lenge ønsket å fornye layouten, men har hatt mange oppgaver. Nå har det modnet, og vi skal kunne skape en mer dynamisk nettavis. Den gamle fylte en god misjon for oss, men ting forandrer seg, sier Opsvik til digi.no. Han avviser at det er brukt mye penger på utviklingen av den nye layouten.

- Det er klart vi ønsker å tjene penger på nettet som alle andre, sier han videre om motivene til den nye innpakningen. Det er uklart om den nye nettutgaven vil skille seg fra den gamle innholdsmessig.

- Vi vurderer løpende om vi skal legge ut flere nyheter, men det kommer ikke umiddelbare voldsomme endringer innholdsmessig, sier Opsvik. I dag legges det normalt ut tre saker fra hver av seksjonene innenriks, sport og kultur i tillegg til leder og debatt.

- Vi er så langt godt fornøyd med resultatet og mener vi har oppnådd det vi ønsket - en enda mer dynamisk presentasjon av BA på nettet, uttaler Opsvik til digi.no.

I hovedsak legger den nye layouten mer vekt på å formidle nyheter, hvor et par saker er presentert med endel tekst. Tidligere hadde forsiden stort sett kun knapper og pekere. En ny knapperad er plassert i venstre marg erstatter tre tidligere knapperader.

Til toppen