Bernhard Steen med blanke ark

Tidligere PC World-redaktør Bernhard A. Steen avslørte på en pressekonferanse mandag svært lite av hva han og medieselskapet DinSide A.S. skal drive med fremover. Foruten å konstatere at nettproduktene blir unike, var han mest opptatt med å poengtere hva DinSide ikke skulle satse på.

Sent i forrige uke kom meldingen om at Bernhard A. Steen hadde kommet ut av tenkeboksen og skulle lansere innovative produkter på Internett gjennom et eget selskap. På dagens pressekonferanse var det få som egentlig ble mye klokere av hva eierne i forlagshuset DinSide, Bernhard Steen, Jan Skøien og Anders Brandt, kommer med 1. januar 1998.

"DinSide vil ta utgangspunkt i omfattende demografiske data rundt Internett og lage tidsskrifter/tjenester som treffer den enkelte Internett-bruker. Disse tidsskriftene vil ha inntekter fra annonser og/eller de nye betalingstjenestene som nå i nær fremtid vil dukke opp på nettet", opplyser de i en pressemelding som ble gitt ut på pressekonferansen.

Tilleggsinformasjonen om databaseprosjektet var spinkel:

- Vi har mellom syv og ti klare innholdsideér som vi foreløpig ikke vil gå ut med. Et av de store problemene på Internett er kopierbarheten. Vi vil gjerne utvikle noe over tid som blir vanskelig å kopiere , sa han.

Jan Skøien, datagründer i Micro Software Group og styreformann i DinSide, la til at de vil endre kurs i forhold til eventuelle konkurrenter som måtte dukke opp på arenaen underveis.

- Vi må være unike på produktene som skal lanseres neste år. Ellers blir det bare tull, sa Skøien..

Begge de involverte la vekt på at de ikke skulle bli noen konkurrent til Nettavisen (der Skøien har aksjer), digi eller andre nettaviser. De ville heller ikke bekrefte at de vil konsentrere seg om forbrukerstoff, á la "TV 2 hjelper deg".

- Forbrukerdelen vil bare bli en liten del av det vi kommer til å holde på med, sa Steen.

Han trodde også at Hjemmet Mortensens sterke satsing på skreddersydd forbrukerinformasjon gjennom HjemmeNett ikke blir en konkurrerende virksomhet.

En tredjedel av DinSide eies av Steen, en tredjedel av Skøien (Micro Holding Invest) og den siste delen av selskapet sitter direktør i Virtuelle Virksomheter, Anders Brandt, på. De har en startkapital på syv millioner kroner og satser på å balansere budsjettet i 1999. DinSide jobber også med å hanke inn samarbeidspartnere fra inn- og utlandet. De vil foreløpig ikke gå ut med hvem de er i kontakt med..

Med store deler av fagpressen til stede, benyttet de to sjansen til å drive litt fisking etter arbeidskraft. "Vi er også åpne for gode ideér fra pressefolk som har lyst til å være med å starte interessante Internett-baserte prosjekter", var en av meldingene i pressemeldingen, noe som ble understreket under presseseansen og møtt med allmenn latter.

- Grunnen til at vi går ut så tidlig med disse planene, er at det blant annet har gått mange rykter om hva jeg skal drive med, sa Steen.

- Foreløpig kan vi ikke presentere verdens mest sexy produkter, men vi må legge press på oss selv så vi kommer med noe skikkelig neste år, sa den ansvarlige redaktøren og fikk medhold av Skøien:

- Vi skal skape varige produkter som skal være lenge til stede i det norske samfunnet - ihvertfall 10-15 år, sa styreformannen i det nye selskapet DinSide.

Til toppen