Berømt hackerjeger blir sikkerhetssjef i Microsoft

Gjennom 1990-tallet ledet Scott Charney hackerjegerne i USAs justisdepartement. Fra 1. april er han "Chief Security Strategist" i Microsoft.

Utnevnelsen av Scott Charney til ny sikkerhetssjef i Microsoft er ment å understreke selskapets nye vilje til å gjøre noe med sikkerheten i sine produkter. De siste ukene er det kommet tydelige signaler fra Bill Gates om at den interne kulturen, der funksjonalitet og brukervennlighet settes foran alt som har med sikkerhet å gjøre, må endres. Microsofts nåværende sikkerhetssjef, Howard Schmidt, har tittelen "Chief Security Officer". Han forlater selskapet for å bli nestleder i et føderalt organ kalt "Critical Infrastructure Protection Board".


Det innebærer at han blir en av de viktigste rådgiverne til president Bush innen kybersikkerhet.

Scott Charney blir derimot "Chief Security Strategist" for Microsoft når han tiltrer 1. april. Han var ledende etterforsker i bydelen Bronx i New York City før han i 1991 til 1999 arbeidet som kyberkrimsjef i USAs justisdepartement. Han vakte oppsikt da han i 1993 greide å gjøre slutt på hackerkrigene mellom de rivaliserende kybergjengene "Masters of Deception" og "Legion of Honor".

Han var en standhaftig forsvarer av myndighetenes standpunkter innen begrensning av kryptoeksport, gjenvinning av kryptonøkler, adgang til avlytting av digital kommunikasjon og så videre. Dette er standpunkter som Microsoft, i likhet med hele USAs programvarebransje, markerte seg sterkt i mot.

I oktober 1999 ble Charney en ledende partner - "principal" - i PricewaterhouseCoopers. Her ledet han mye av konsulentselskapets tunge utredningsarbeid rundt kyberterror etter 11. september i fjor. Disse publikasjonene er for det meste lagt ut på PwCs nettsted.

I en kommentar til utnevnelsen, peker Gartner Group på at Charneys kuvending i viktige prinsippspørsmål undergraver hans troverdighet. Gartner erkjenner Charneys kompetanse og mener hans viktigste utfordring er å bli oppfattet som seriøs reformator av Microsofts interne kultur, og ikke som markedsfører av Microsofts nyeste strategiendring.

Til toppen