Bertelsmann redder kriserammet CD-pusjer

Den pengelense nettbutikken CDnow blir kjøpt opp av den europeiske giganten Bertelsmann som blant annet eier plateselskapet BMG. Dermed får de pengesterke tyskerne et amerikansk selskap til "slaktepris" etter at CDnow hittil har svidd av nærmere to milliarder kroner.

Som digi.no tidligere har skrevet, har e-handelstjenesten CDnow vært i hardt vær. Selskapet har falt som en stein på børsen og står til knes i gjeld. Selskapet har ikke hatt den sterke finansielle ryggraden til å satse hardt på salg av CDer via nettet.

Les:


Stor amerikansk nettbutikk konkurstruet

På grunn av kapitalmangel og krasjen på finansmarkedet for dot.com selskaper, har lyset i enden av tunnelen for den kjente CD-butikken praktisk talt vært slått av. Men nå kommer det tyske mediehuset Bertelsmann til unnsetning.

Ifølge den amerikanske avisen Wall Street Journal skal Bertelsmann være interessert i å kjøpe det kriserammede CDnow for 100 millioner dollar, 850 millioner norske kroner. Dette er en pris per aksje på omtrent tre dollar. Dette er en svært billig pris i forhold til selskapets tidligere verdier.

Da CDnow gikk på børs i 1998 var hver aksje verdsatt til 16 dollar. På topp var aksjeverdien oppe i 21,56 dollar mens den siden har falt nærmere 90 prosent til omtrent 2,9 dollar.

For bare ett år siden brukte selskaper som CDnow sin egen aksjeverdi som rene penger for å kjøpe opp andre selskaper foran nesen på de etablerte selskapene som ikke turde. Nå er kortene delt ut på nytt, og selskaper med et svakt fundament rent finansielt taper i forhold til de gamle, velfundamenterte selskapene.

Kjøper Bertelsmann opp CDnow, er dette et uttrykk for en gryende konsolidering. Flere selskaper som sliter finansielt, men hvor driften går OK, kan vente seg å få beilere på døren. Men for Bertelsmann og de andre gigantene med hard valuta, har det ingen hast. De vil vente på en god pris, og desto billigere selskapene er, dess nærmere er de skifteretten.

Bertelsmann direktør for e-handel, Andreas Schmidt, sier til Wall Street Journal at det nå er gode konsolideringstider i markedet.

- Mange av luftslottene man så for ett års tid siden har forsvunnet i markedet, sier han.

Bertelsmann skal i langt sterkere grad satse på e-handel og e-commerce i tiden fremover. Blant annet ønsker selskapet å satse på Barnesandnoble.com, Amazon.com rivalen i USA, samt deres egen europeiske e-handelsaktørBOL.com.

For Bertelsmann er CDnow bare en flue. Det tyske mediekonsernet genererer mer enn 16 milliarder dollar i omsetning hvert år, utrolige 146 milliarder norske kroner. Selskapet har ikke aksjer som er handlet på det offentlige markedet, men har en pengebinge som mange misunner dem.

CDnow har på sin side ingen penger. Ifølge Wall Street Journal har selskapet brent unna mer enn 212,2 millioner dollar siden starten. Dette er utrolige 1,9 milliarder kroner.

Uansett hvor mange penger CDnow greier å brenne er de verdifulle for Bertelsmann. CDnow har mer enn 3,7 millioner kunder, operasjoner i åtte land og en økende omsetning. Underskuddene i selskapet kommer for det meste fra kostnader forbundet med markedsføring.

Det er plateselskapet BMG som vil stå for kjøpet av nettjenesten. Dermed får denne divisjonen en styrket profil inn mot e-handel, en sterk merkevare og en kobling mot de andre e-handelstjenestene til Bertelsmann.

Til toppen