Bertelsmann skiller ut e-handel og innhold

Etter bruddet med AOL spenner Bertelsmann musklene: Nå samler mediagiganten e-handelselskapene sine i ett selskap.

Den tyske mediagiganten Bertelsmann vil samle sine e-handelselskap under én paraply. Det nye selskapet skal hete Bertelsmann E-Commerce Group. Her skal selskapets heleide e-handelsselskap BOL.com samles sammen med Barnesandnoble.com, som Bertelsmann eier 40 prosent av.

Også Bertelsmann Broadband Group (BBG) skal inngå i denne gruppen. BBG står for innholdsproduksjonen innen multimedia hos Bertelsmann. Det melder Financial Times.

Bertelsmann hadde et samarbeid med America Online i Europa. Det tyske selskapet hjalp America Online med å bygge opp sin europeiske tjeneste. Men etter at America Online annonserte oppkjøpet av Time Warner, Bertelsmanns svorne fiende over dammen, ble dette forholdet avsluttet. Bertelsmann solgte seg ut.
Les mer om bruddet med AOL:
Bertelsmann sier farvel med AOL Europa
Nå har det tyske selskapet kastet seg over markedet på egenhånd. Det har lenge vært kjent at Bertelsmanns egen europeiske bokhandeltjeneste, BOL.com, skulle vokse. Blant annet ble 50 prosent av den svenske e-handelstjenesten Bokus kjøpt opp av BOL.com.


Men det slutter ikke der.

Bertelsmann vil fusjonere BOL.com sammen med amerikanske Barnesandnoble.com. Dette selskapet eies av den berømte bokkjeden Barnes & Noble (60 prosent) og Bertelsmann (40 prosent). Motivasjonen er å gjøre e-handeltjenesten til en verdig utfordrer mot markedsleder Amazon.com. Det er ikke kommet til noen enighet mellom Barnes & Noble og Bertelsmann angående en fusjon mellom Barnesandnoble.com og BOL.com, men dette er ventet å komme om kort tid.

Les mer om BOL.com:
Tysk og engelsk fusjon skal ta Amazon.com
Bertelsmann utsetter BOL.com-notering
Bertelsmann-selskap inn i online-forlag

Tidligere sjef for America Online i Europa, Andreas Schmidt, er valgt som toppsjef for Bertelsmann E-Commerce Group. Han forteller til Financial Times at holdingselskapet ikke vil likne på et vanlig konsern men vil bli et nettverk av selskaper. Han varsler dessuten en aggressiv oppkjøps- og allianseholdning i forhold til andre aktører i bransjen.
Til toppen