JUSS OG SAMFUNN

Bertelsmann vil spise dotcom-selskaper

Den tyske mediegiganten Bertelsmann har syltet ned nærmere 123 milliarder norske kroner som skal brukes til å styrke selskapets engasjement i innhold og e-handel. Nå skal Bertelsmann nemlig bli størst i verden.

Sigvald Sveinbjørnsson
14. sep. 2000 - 07:34
Bertelsmann

På sin årlige pressekonferanse kunne toppsjef i Bertelsmann, Thomas Middelhoff, meddele media at mediegiganten i løpet av de neste par-tre årene kommer til å satse enormt mye penger på å bli ledende innenfor innhold og e-handel. Hele 30 milliarder tyske mark, 123 milliarder norske kroner, har konsernet tenkt å bruke.

BMGFinancial Times

Barnes & NobleBOL .com

America OnlineTime WarnerLycosPixelpark
Les:
Bertelsmann sier farvel med AOL Europa
CDnowNasdaq
Les:
Bertelsmann redder kriserammet CD-pusjer

Thomas Middelhoff


Det er nærliggende å tro at Bertelsmann ikke bare kommer til å kjøpe denne typen selskaper, men at de også vil kjøpe e-handelsselskaper og innholdsleverandører i tiden som kommer. De har mer enn nok cash til å kjøpe både SOL og Spray, og samtidig som de kan ta over en rekke musikkselskaper.

I Norge vil Bertelsmanns e-handelsselsap, BOL.com, bli kjent gjennom nettbokhandelen Bokus.com. Dette er en nordisk tjeneste som har slått seg opp på å selge bøker inn mot skolemarkedet, men som i tiden fremover trolig kommer til å selge et videre spekter av produkter.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
En tjeneste fra