Beskjeden start for Sesam

Det er foreløpig ikke mange besøkende hos Sesam, viser de første trafikktallene.

Den norske søkemotoren Sesam har som mål å bli mer populær enn Google, men det ser ut til å ta tid.

Schibsted-konsernets nye søkemotor offentliggjorde i går sine første trafikktall.

I den første uken av 2006 hadde Sesam 172 483 unike besøkende og 1,7 millioner henvisninger.

– Trafikken har ligget på mellom 130 000 og 140 000 besøkende, og økning hver uke, sier Sesam-sjef Mikal Rode til Aftenposten.

Generelle søk utgjør rundt halvparten av trafikken, mens nyhetstjeneste står for 20 prosent. Søk på personer er en tidendedel av bruken.

20 prosent av de besøkende kommer fra VG.

Men det er en lang vei å gå for å slå konkurrentene. Til sammenligning hadde Kvasir og Eniro.no i uke 1 til sammen 830 000 besøkende.

Sesam er aggressiv, og vil bruke 40 millioner kroner på markedsføring, blant annet ved å flytte pengene fra tv-reklame til annonsering på nett.

    Les også:

Sesam og Findexa-eide Yelos hovedargument på hvorfor de har en sjanse mot noen med et fem års forsprang, er at de kan fokusere på de 40 til 50 millioner norske nettsidene som finnes. Google må arbeide med flere titalls milliarder sider.

Det er de norske sidene som er viktigst: Tall fra TNS Gallup viser at 57 prosent av alle nordmenn leter etter primært norske nettsider.

Dette skaper et stort marked: Schibsted tror omsetning på søkeord i 2004 endte på 25 millioner kroner. Dette vil vokse til 288 millioner kroner i 2009 tror mediekonglomeratet.

I tillegg har Sesam har en total stab på rundt 30 andre ansatte som bare arbeider med å skaffe innhold, tilpasse og justere hvor høyt opp eller ned treffene fra forskjellige nettsider.

Til toppen