Beskylder DoubleClick for å lekke kundehemmeligheter

Neste uke starter en rettssak hvor annonser som sverter konkurrenter står i sentrum. Annonsenettverket DoubleClick har saksøkt konkurrenten AdForce og beskylder dem for å sverte dem i en annonsekampanje. Med AdForce slår tilbake med stor kraft.

En annonse som annonsenettverket AdForce kjørte i august i år, har skapt misnøye hos konkurrenten DoubleClick. Så stor misnøye at de har saksøkt AdForce, skriver News.com. Annonsen var rettet mot brukere av annonsesystemet NetGravity, som DoubleClick skal kjøpe opp. AdForce hevder i annonsen at DoubleClick blander kortene med konfidensiell informasjon om reklamekampanjer og serverteknologien hvor salgsavdelinger selger annonser for ulike konkurrerende nettsteder.

I reklameteksten heter det:

"Your click rates, inventory, advertisers and ad sales revenues were well-guarded secrets. Now, everything has changed. You've just been DoubleClicked."

I søksmålet kaller DoubleClick annonsen for "feilaktig og misledende", og hevder at de holder informasjon om kunder hemmelig og at denne informasjonen ikke blir delt med salgsavdelinger.

"Hvis kunder eøler potensielle kunder tror eller mistenker at deres konfidensille data kan bli lekket eller kompromittert av DoubleClicks salgsavdelinger, vil DoubleClick sannsynligvis miste kunder," heter det videre i søksmålet.

Høring for søksmålet er satt opp tirsdag i neste uke.

AdForce er et selskap i vekst, og åpnet denne uken to Asia-kontor; i Hong Kong og Bejing. Asia er et marked hvor NetGravity står sterkt, men nå ser det altså ut til at de får konkurranse fra sin konkurrent som også er amerikansk.

For det europeiske markedet har 24/7 Europe tegnet en avtale med AdForce for bruk av deres teknologi. Etter det digi.no erfarer, er teknologien på vei inn på enkelte norske nettsteder.

Til toppen