Donald Farmer (foran til høyre) mener IT-folk i større grad må ta inn over seg hva det innebærer at krevende brukere nå har bedre IT hjemme enn på jobb (Bilde: Per Ervland)

– Beslutninger er en sosial prosess

QlikView-guru mener IT henger etter brukerne.

Innen utgangen av 2013 har QlikTech, den opprinnelig svenske leverandøren av QlikView, en brukerorientert plattform for beslutningsstøtte som på kort tid har befestet en plass helt øverst i Gartners «magiske kvadrant», lovet en ny generasjon.

Visjonen er beskrevet i en utredning, The Vision for Qlik.View.next, som er tilgjengelig på selskapets nettside, mot registrering. Her er det smått med tekniske detaljer: QlikTech formidler hvordan man bør arbeide med beslutningsstøtte og forretningsanalyse, og lover å levere verktøy for å gjøre dette mulig.

Visjonen stadfester fem temaer for nye QlikView:

  • Grensesnittet skal være intuitivt, gøyalt og innby til høy produktivitet («gorgeous and genius»).
  • Verktøyet skal ikke bare innby til samhandling, men gjøre samhandling så enkelt og naturlig at det blir uimotståelig («compulsive collaboration»).
  • Brukeropplevelsen skal sentreres rundt mobilitet og smidighet. Bruk gjennom pc kommer i annen rekke («mobile first»).
  • Den primære funksjonen til IT-avdelingen skal være å tilrettelegge. Brukere skal betjene seg selv og få tilgang til stadig mer data og stadig mer funksjonalitet («the new enterprise»).
  • QlikView skal være en plattform som forsyner kunder og partnere med programmeringsgrensesnitt og bindepunkter til datakilder. Hensikten er å gjøre kunder og partnere i stand til raskt å levere relevante applikasjoner og løsninger til sine brukere og kunder («premier platform»).
Beslutninger er en sosial prosess. Da må verktøyet også være sosialt, mener Donald Farmer.
Beslutninger er en sosial prosess. Da må verktøyet også være sosialt, mener Donald Farmer. Bilde: Per Ervland

– Produktet vi skal levere innen utgangen av 2013 vil nok ikke realisere absolutt alle forventningene, sier visepresident Donald Farmer, med ansvar for produktutvikling. – Men det vil være et solid grunnlag som etter hvert vil få tilført egenskapene beskrevet i QlikView.next.

Det er andre gang digi.no samtaler med Farmer. I september i fjor dreide det seg om utprøvingen av nye grensesnitt. Farmer fortalte hvorfor beslutningsstøtte må bli like lett som søk, og hvorfor grensesnittet utformes først og fremst med tanke på mobil og berøringsskjermer.

Det siste året har QlikTech gjort to oppkjøp i tråd med visjonen.

For tre uker siden skaffet de seg en liten svensk bedrift, NComVA («Norrköping Communicative Visual Analytics»).

– De er en håndfull ansatte, alle med doktorgrader knyttet til teknologi for avansert visualisering. Fantastiske folk, sier Farmer. – De skal bidra til grensesnittet vårt. Poenget er ikke at QlikView skal la seg betjene fra en berøringsskjerm. Det skal optimaliseres for berøringsskjerm.

I juni i fjor skaffet de seg Expressor, en amerikansk leverandør med løsninger innen metadata og dataforvaltning. Expressor tilfører QlikView et lag for metadata, og adgang til å forholde seg til metadata gjennom et visuelt grensesnitt framfor skripter. Dette er i tråd med synet på IT som tilrettelegger: I stedet for å være avhengig av ferdige skripter for gjentatte beregninger mot en samling datakilder, kan brukeren betjene seg selv.

Rapporteringssystemer er sjelden annet enn kostbare ETL-prosesser for Excel-brukere.
Rapporteringssystemer er sjelden annet enn kostbare ETL-prosesser for Excel-brukere. Bilde: Per Ervland

– Før sto IT for hele jobben: De samlet data, integrerte data, bygget datavarehus, bygget rapporter og utviklet alle dashbordene. Nå kan brukerne gjøre dette selv: IT tilbyr data og tilrettelegger verktøyet.

Farmer mener IT-folk i større grad må ta inn over seg hva det innebærer at krevende brukere nå har bedre IT hjemme enn på jobb.

– Dette er den største endring innen IT i nyere tid. Brukerne er mer avanserte enn sine IT-avdelinger.

Innsikten man får fra data man utforsker, skal deles med andre, og legges til grunn for felles beslutninger, mener Farmer.

– Før vi begynte å snakke om «business intelligence» het det «decision support». Vi bør tilbake til dette. Det er avgjørelsene som er det primære.

Farmer lyser opp når vi forteller at digi.no konsekvent har betegnet QlikView og konkurrentene som løsninger innen beslutningsstøtte.

– Vi mener verktøyet må tilpasses det faktum at beslutninger er en sosial prosess. Vi legger opp til samhandling: Hvis du finner noe som du vil dele, kan du sende en eller flere lenker til din applikasjon. Da vil andre kunne se hva du har oppdaget. Lenkene er ikke avhengig av at mottakerne har en QlikView-lisens. Vi bruker dette internt i våre egne salgssamtaler.

Farmer mener det har med å bygge tillit å gjøre.

– Det er ikke data folk har tillit til. Det er andre folk. Du har tillit til andre folk, og går du sammen med dem om en avgjørelse har du også tillit til beslutningen.

For QlikTech er beslutningsstøtte også innfallsport til prosjektstyring.

– Metadata knytter dem sammen: De gjør det mulig å spore beslutningen man har tatt.

Beslutninger om hvordan data kan brukes skal ikke fattes på IT-hold men på forretningssiden. IT må gi opp tanken på å kontrollere data.
Beslutninger om hvordan data kan brukes skal ikke fattes på IT-hold men på forretningssiden. IT må gi opp tanken på å kontrollere data. Bilde: Per Ervland

For at beslutningene skal baseres på best mulig innsikt, er det avgjørende at beslutninger om hvordan data kan brukes ikke fattes på IT-hold men på forretningssiden. IT må gi opp tanken på å kontrollere data.

– Brukerne ligger foran det IT kan levere. Vi opplever i dag at rapporteringssystemer fungerer som kostbare ETL [export, transform, load] prosesser for brukere som kjører egne modeller i Excel. Noe tilsvarende vil skje med SAP når de går over til nettskyen: De vil oppfattes som en datakilde. Vår oppgave er å gi et egnet verktøy for både å samle og utforske datakilder, der det er brukeren som avgjør hva som skal samles og utforskes.

Ifølge Farmer er det forskjell mellom en IT-arkitektur som foreskriver hvordan du skal jobbe, og den arkitekturen QlikTech har valgt, som i stedet beskriver hvordan du kan jobbe.

– Hos oss har det alltid dreid seg om å gi brukeren anledningen til å arbeide slik de selv vil. Vi har lagt opp en beskrivende («descriptive») framfor en foreskrivende («prescriptive») arkitektur for hele plattformen.

Programmeringsgrensesnitt
API-er er det femte temaet i visjonen for neste QlikView.

– Vi skiller ikke mellom eksterne og interne API-er. API-ene som vi bruker til å utvide QlikView har også partnere og utviklere tilgang til. Det betyr at utvidelser gjort av partnere er like «medfødt» som utvidelsene vi gjør på egen hånd. QlikView kan betraktes som en remiks av utvidbare objekter.

En følge av denne tilnærmingen er at QlikView kan fungere som datakilde til andre applikasjoner.

– Ethvert verktøy kan gjøre bruk av QlikView, og QlikView lar seg integrere hvor som helst, for eksempel i en html5-side. Brukeren av en app behøver ikke vite at det er QlikView som ligger under.

Til toppen