Beslutningsstøtte til SMB-markedet

Microsoft varsler rimelige verktøy for beslutningsstøtte til små og mellomstore bedrifter.

I går kunngjorde Microsoft en pakke med rimelige verktøy for beslutningsstøtte, «business intelligence», beregnet på små og mellomstore bedrifter. Pakken, tidligere kjent som «Biz #» eller «Biz Sharp», er omdøpt til Microsoft Office PerformancePoint Server 2007, og har allerede fått eget nettsted, selv om den først kommer i salg om et års tid. Et program med betatesting starter til høsten.

Microsofts teknologi for verktøy for beslutningsstøtte legges opp etter en modell med tre lag. Nederst er SQL Server og annen serverprogramvare, som sørger for å hente, tilrettelegge, oppbevare og presentere data for de øvrige lagene. I midten kommer brukerverktøy for å vise og analysere data, som Excel, SharePoint portal og Outlook. Øverst kommer spesialiserte applikasjoner for budsjettering, analyse, prognoser, virksomhetsstyring og så videre.

Forretningssystemer fra andre leverandører passer inn i modellen ved at de koples til det nederste laget: Man skal ikke være avhengig av å bruke Microsofts egne løsninger for regnskap og økonomi.

Tredjepartsleverandører inviteres til å bidra til det øverste laget med egne applikasjoner, for eksempel for spesifikke bransjer.

Den kommende PerformancePoint Server 2007 henter data fra SQL Server, og legger dem til rette for videre behandling, først og fremst i Excel og SharePoint fra 2007-utgaven av Office-pakken, samt målstyringsapplikasjonen Office Business Scorecard Manager 2005. Noe av teknologien er hentet fra ProClarity, et selskap Microsoft kjøpte i april.

I en norsk tilrettelegging av informasjonsmaterialet, skriver Torstein Harildstad i Microsoft Norge at PerformancePoint skal la bedrifter og forretningsenheter selv utvikle forretningsmetodikken i beslutningsstøttesystemene, «uten programmering eller dyre IT-folk». En modellstyrt tilnærming skal la bedriftsbrukere «skape strategiske planer, detaljerte budsjetter og scorecards på forskjellige nivåer av organisasjonen». Disse kan så «knyttes sammen i en helhetlig, organisasjonsdekkende modell med sentraliserte definisjoner av forretningsmetodikk (som kan versjoneres og revideres)».

Brukerne skal spare kostnader i forhold til alternative verktøy for beslutningsstøtte, dels ved at man gjennomfører modelleringen selv, dels ved at brukerne arbeider gjennom verktøy de «kjenner og er fortrolige med», det vil si Excel, Outlook og Sharepoint. Disse besparelsene er noe av begrunnelsen for å definere målgruppen som små og mellomstore bedrifter, samtidig som Microsoft også understreker at «beslutningsstøtte skal kunne anvendes av nær sagt alle».

    Les også:

Til toppen