Best i verden

Verdens mest mobilpenetrerte marked, og ventelig det første som vil passere 100 prosent mobilpenetrasjon.

Mye er takket være Nokia som har skapt en mobilbonanza uten like, ved å i løpet av få år omdanne seg fra tre og gummistøvleprodusent, til å bli verdens tiende mest verdifulle selskap.

Men Nokia er ikke operatør, det tar i hovedsak Sonera og Radiolinja seg av sammen med Telia. Telia er den desidert minste aktøren. Det bemerkelsesverdige med det finske markedet er at det har vokst med et minimum av operatørprovisjoner, og at markedet i svært liten grad består av kontantkort.

Radiolinja tilbyr ikke kontantkort i det hele tatt, mens Sonera bare har noen få titusner kunder. Det er ikke opplyst hvor mange av Telias anslagsvis 200.000 kunder som er kontantkortkunder.

Finland Lansert Kunder

01.01.00

Vekst i

1999

Marked

GSM

Radiolinja 01.92 1.121.000 14 % 35 %
Sonera 06.92 1.849.098* 36 % 59 %
Telia Oy 03.98 200.000 - 6 %

Kilde: Public Network 2/00 og Telia. Inkluderer netteiere, og ikke service providere.

*=sept99

Til toppen