Best til å forene nye og gamle telesystemer

«Alle» vil integrere ny og gammel telefoni, men det er et svensk selskap som får mest skryt.

Telebransjen snakker mye om sammensmeltingen av gammeldags fasttelefoner, mobiltelefoner og IP-telefoni. Mange bedrifter har gamle telefonsentralløsninger med gamme proprietær teknologi som har lite funksjonalitet og som ikke klarer å fungere sammen med andre løsninger.

Når disse gamle telefonsentralene nå gradvis byttes ut, åpner det muligheten for å erstatte dem med IP-baserte løsninger som gjør det mulig å levere avansert tilleggsfunksjonalitet, i tillegg til den mer opplagte kostnadsbesparelsen som ligger i å flytte mest mulig trafikk over på internett.

Svenske Telepo er et av mange selskap som satser på å levere slike løsninger. De skiller seg imidlertid ut fra mengden gjennom blant annet ved at telegiganter som Nokia og Ericsson, samt IT-giganten IBM, har satset på deres løsning.

Selskapet vant prisen for best mobile bedriftsprodukt på 3GSM-messen i Barcelona tidligere denne måneden og er en av de nominerte til den europeiske ICT-prisen for inneværende år.

– Vi sørger for at det blir en konvergens mellom ulike nett uten at den enkelte brukeren merker at han eller hun går fra det ene til det andre kommunikasjonsnettet. Brukeren er alltid koblet til sin bedrifts nett og tjenester uansett hvordan, sier Lars-Michaël Paqvalén, administrerende direktør i Telepo, til Nyteknik.se.

Telepo leverer tre løsninger til bedriftsmarkedet: en kommunikasjonsserver, en klient for mobiltelefoner og en softphone. De spiller sammen for å levere et avansert sett av funksjonalitet.

– Mobilitet er mer enn bare å videresende samtaler fra telefonsentralen til mobilen, sier Paqvalén.

Et viktig kriterium for bedrifter som ser på integrerte løsninger, er muligheten for å ha en unik identitet per bruker, uavhengig av om det er snakk om å snakke i mobilen, fasttelefonen eller gjennom en såkalt softphone (programvarebasert IP-telefon). Dermed skal man kunne operere med et nummer, uavhengig av om man bruker telefonen på kontoret, mobilen eller bare er tilgjengelig gjennom den bærbare PC-en.

Andre viktige funksjoner som Telepo trekker frem, er automatisk dirigering av samtaler over på den billigste tilgjengelige kommunikasjonsveien gjennom en funksjon de kaller Least Cost Routing, automatisk valg av billigste mobiloperatør der de ansatte befinner seg – administrert fra sentralt hold, avansert bruksstatistikk og integrasjon med lynmeldingsystemer, samt at alle de vanlige funksjonene som ligger i tradisjonelle telefonsentraler er innebygd i systemet.

Telepos forretningsmodell går ut på å kun ta betalt per bruker. På tross av mange store avtaler med selskaper som hører til på Fortune 500 listen over verdens største selskaper, er ikke omsetningen all verden ennå. I 2005 omsatte selskapet for bare to millioner svenske kroner. De hadde da solgt 100.000 lisenser.

I 2006 solgte Telepo 500.000 lisenser og selskapet forventer at denne raske veksten vil fortsette i år.

Til toppen