Betal brusen med mobiltelefonen

I sommer starter Telenor Mobil i samarbeid med Ringnes salg av Pepsi fra automater som kan betales via mobiltelefonen.

"Cola-krigen" mellom de to brusprodusentene Pepsi og Coca-Cola har preget det meste av dagligvarebransjen de siste årene. Nå kan bruskrigen om mobiltelefonkundene være i gang. For ifølge Dagbladet har det vært samtaler mellom Netcom og Coca-Cola Norge om et tilsvarende opplegg.

Det var NetCom som først satte i gang forsøk med betaling av brus fra automat via mobiltelefonen, riktignok i svært liten skala. Nå slår Telenor Mobil til med en avtale med Ringnes (Pepsi) som omfatter 1000 automater som skal plasseres ut rundt om i landet til sommeren.

Informasjonssjef i Telenor Mobil, Jo Heldaas sier til digi.no at avtalen med Ringnes som signeres senere i uka, ikke er eksklusiv for Ringnes, annet i en kortere startfase.

Selve kjøpet belastes en egen konto, som mobilkunden selv må fylle, slik at bruken altså ikke kommer på mobilkundens ordinære mobilfaktura. Kontoen er knyttet til kundens mobilnummer og fylles på fra en vanlig bankkonto.

Telenor har imidlertid ikke bestemt seg for å tjene penger på brussalg. Heldaas sier at inntektene fordeles ved at Ringnes tjener penger på brusen, mens Telenor Mobil tar penger for transaksjonen og ringetid.

Heldaas kan ikke si hvor mye brusen faktisk vil koste kunden. Det kreves en ordinær GSM-telefon for å foreta kjøpet.

Fungerende informasjonsdirektør i NetCom, Guri Wormdahl, vil overfor digi.no ikke bekrefte at NetCom er i tilsvarende brusforhandlinger med Coca-Cola, men bekrefter at selskapet er i samtaler med flere ulike samarbeidspartnere innenfor flere typer tjenester.

Hun sier at den testen som selskapet har gjenomført med brusautomater er gjennomført og ble derfor avviklet, men sier samtidig at selskapet har skaffet seg ny erfaring med denne type tjeneste.

Til forskjell fra Telenor Mobil ble brusen fra NetComs automater ført direkte på mobiltelefonregningen.

Til toppen