Betal-tv utfordrer reklame-tv i bakkenettet

Fremtidsforsker Klaus Æ. Mogensen spår tøffe tider for reklame-tv i det digitale bakkenettet.

Med det digitale bakkenettet vil langt flere aktører kjempe om betal-tv-markedet som vil kreve større reguleringer fra myndighetene.

Det digitale tv-nettet, eid av NRK, Telenor og TV2, starter opp i september. Digitaltvforum har nedsatt fem arbeidsgrupper fra aktører som Medietilsynet, IKT Norge, Forbrukerombudet og Post- og teletilsynet som skal se på de digitale utfordringene framover.

For å få hjelp til å se inn i den digitale framtiden, var forsker Klaus Æ. Mogensen fra Institutt for Fremstidsforskning i København invitert til Digtal TV Forums medlemsmøte på Lillestrøm forrige uke.

RiksTV blir NTVs betal-tv, og åpner med et tilbud på 18 til 20 kanaler. RiksTV vil konkurrere med allerede etablerte aktører som Telenors Canal Digital, TV2, NRK, Get, Modern Times Group (MTG) og Viasat. Mogensen var klar på at reklamefinansiert tv vil møte svært tøff konkurranse framover.

For bare 25 år siden var det forbudt med parabol i Norge. I dag har betal-tv allerede passert tre milliarder kroner, og er dermed større enn reklame-tv-markedet på rundt 2,5 milliarder kroner. De siste årene har også det norske betal-tv-marked vokst med 10-15 prosent, i motsetning til reklame-tv-markedet, som har ligget ganske så flatt siden 2000.

Mogensen peker på at Medietilsynet med det digitale bakkenettet får en langt viktigere rolle framover.

Post- og teletilsynet har allerede uttalt at tv-bransjen skal reguleres. Privatiseringen i telesektoren har i flere år ført til krav om at tidligere monopoler skal sørge for fri konkurranse slik at forbrukerne skal slippe å betale unødig høye priser for ulike tjenester.

Mogensen viser til Maslows behovshierarki, der folk flest i dag får dekket sine grunnleggende behov. Trenden framover er at brukerne i stadig større grad vil realisere seg selv, og dette vil også kringkasterne merke.

Brukere vil selv være med å planlegge hva de skal se av kanaler og når de skal se det. Ved å kunne se populære tv-serier på nettet eller laste ned på tv-en er det mulig å legge opp til eget programvalg.

I tillegg vil det blir mer og mer vanlig å produsere sitt eget innhold som videosnutter på YouTube, podcasting-programmer, blogger og sosiale meningsytringer på populære nettsteder som MySpace.

Nettopp på grunn av den konkurransen som vil tilspisse seg mellom tv-distributører som Canal Digital, Viasat, fiberbredbåndsleverandører, Get og RiksTV kan brukeren blir den store vinneren med flere kanaltilbud, bedre teknologi og lavere priser.

Til toppen