Betal via mobilen

Lei av å vente på de lovede mulighetene til å gjøre opp for deg ved noen enkle tastetrykk på mobilen? Ikke fortvil - nå tar våre nordiske naboer affære.

Takket være WAP-teknologien (Wireless Application Protocol) nærmer vi oss nå sikre betalingsløsninger via enkle mobilterminaler. Og ikke uventet er finske Nokia en av spydspissene i arbeidet med å utvikle slike løsninger. Nå går Jorma Ollila og kompani sammen med Merita Nordbanken og Visa i et prosjekt for å få fart på bruk av betalingskort via mobiltelefonen.

Trekløverets pilotsystem, som dras i gang iløpet av året, skal garderes mot misbruk ved å koble WAP-teknologien sammen med standardene Visa Open Platform og SET (Secure Electronic Transaction, - løsningen er basert på krypteringsteknologi utviklet av RSA Data Security. Partnere i SET er bl.a. MasterCard, Microsoft, IBM, NetScape, SAIC, GTE, Terisa Systems og VeriSign).

Målet er at kundene på sikt skal slippe å stå i kø ved kasseapparatene og i stedet handle over Internett eller betale i lokale butikker direkte ved hjelp av Bluetooth-teknologi (Bluetooth er en rimelig kortbølge radio-overføringsprotokoll mellom PC-ens hovedkort, mobiltelefoner eller andre bærbare enheter. Versjon 1.0 av Bluetooth-spesifikasjonene vil bli publisert i løpet av 1999).

Pilotprojektet skal benytte Nokia-terminalen 7110 utstyrt med en ekstra kortleser.

- Dette bringer oss et langt steg nærmere en hverdag der mobiltelefoner kan tas i bruk til komplette, trådløse bankløsninger, sier Dr. Yrjö Neuvo, senior vice president for Nokias kreative produktutviklingsgruppe.

- WAP, SET, EMV, Open Platform, GSM, Bluetooth - dette høres kanskje bare ut som rent visvas og masse teknologisjargong, men det vi reelt her annonserer er at kunder snart vil kunne gå utenfor butikkøen, eller benytte Internett - uansett hvor du måtte befinne deg i verden - til å betale for varer og tjenester, sier nestsjef for Visas produktuviklingsgruppe, Jon Prideaux.

- Jeg kan nesten ikke vente til jeg - i bilen på vei til jobb - kan ta i bruk mobiltelefonen til å bestille kinobilletter online til meg og min kone, på direkten, uten å måtte stå i kø eller vente i flere minutter på telefonen, sier han.

Tidligere i år lanserte svenske Comviq og Tele2 - som er varemerker i samme selskap - en noe enklere variant av sikker betaling over Internett med betalingsverifikasjon via mobiltelefonen. I denne løsningen betaler kunden enkelt og greit via mobiltelefonregningen og slipper på den måten alle krumspring med elektroniske sertifikater osv.
GiSMo, som tjenesten heter, ble lansert den 2. mars for alle kunder med privat mobilabonnement hos Comviq. Foruten et GSM-abonnement er tilgang til Internett det eneste som behøves for å benytte betalingsløsningen.


Slik fungerer GiSMo: Det er opprettet en egen web-tjeneste hos Tele2 (www.tele2.se/gismo) der kunder kan gå inn, velge hvilke varer man vil kjøpe og så fylle inn sitt eget GSM-nummer samt leveringsadresse. GSM-nummeret verifiseres samtidig som det genereres en transaksjonsrelatert, engangs PIN-kode som sendes tilbake til kunden som en vanlig tekstmelding (SMS). Kunden taster inn på koden på web-siden og verifiserer kjøpet ved å klikke OK. Kunden trenger altså ingen ekstra programvare eller elektronisk sertifikat for å kunne handle på nettet.

Hva er det så som gjør denne løsningen sikker?

Jo, ifølge Comviq er det godt nok at alle mobilbrukere har en PIN-kode man må slå inn for å kunne benytte mobiltelefonen. I tillegg er SMS-meldingen med engangskoden som sendes til mobiltelefonen unik og kan ikke brukes på nytt for andre transaksjoner. Dessuten kan alle steg i transaksjonen gjenskapes, mobilnettet er kryptert og alle kundene har en etablert relasjon med (i dette tilfellet) Comviq der man se alle adresser og nøye følge sitt betalingsmønster.

Også Telenor har utviklet en egen løsning for sikker handel over Internett (se pekere til relaterte artikler nedenfor eller i margen til høyre).

Til toppen