Spotifys svenske gründere, Daniel Ek og Martin Lorentzon, planlegger i disse dager å hente inn 100 millioner dollar i frisk kapital. Det skal verdsette selskapet til rett over tre milliarder dollar. (Bilde: Spotify)

Betaler 75 prosent til plateselskapene

Verdsatt til over 17 milliarder kroner.

Musikkstrømmingstjenesten Spotify skal være i avslutningsfasen med å hente inn over 100 millioner dollar, 580 millioner norske kroner, i frisk kapital. Ifølge Wall Street Journal vil dette verdsette selskapet til over tre milliarder dollar, eller 17,3 milliarder norske kroner.

Dette er imidlertid 1 milliard dollar lavere enn hva selskapet opprinnelig hadde tenk, men ambisjonene måtte kutte som følge av laber interesse.

Det er uansett en kraftig vekst i verdsettelsen fra forrige gang selskapet hentet kapital. I fjor investerte blant annet venture-kapitalselskapet Kleiner Perkins og en rekke andre investorer 100 millioner dollar i en handel som verdsatte musikktjenesten til 1 milliard dollar.

Spotify ledes fra Storbritannia men selskapets hovedadresse er i Luxemburg. Dette gjør det vanskelig å få ut oppdatert regnskapsinformasjon, men den amerikanske teknologibloggen TechCrunch melder at selskapet hadde 200 millioner dollar i inntekter i årets seks første måneder. I hele 2011 omsatte selskapet for 240 millioner dollar.

I år regner selskapet med å omsette for en halv milliard dollar, ifølge lekkede regnskapsdokumenter TechCrunch har fått tilgang til.

Avtalen Spotify har med plateselskapene er at de enten skal få 200 millioner dollar per år, eller 75 prosent av omsetningen til Spotify, avhengig av hvilket tall som er høyest.

For 2012 kan altså plateselskapene forvente å få langt mer penger enn i fjor. Spotify forventer faktisk å ha et resultat etter «salgskostnad» på 60 millioner dollar i 2012. Men det er før de skal betale for andre kostnader som drift, markedsføring og en rekke andre utgifter knyttet til å ekspandere tjenesten videre.

Det er dette underskuddet de nå skal finansiere ved å hente penger i markedet. Men for å bli en pengemaskin må selskapet tiltrekke seg flere betalende brukere. Selskapet har 15 millioner brukere, hvorav 4 millioner er premium-kunder som faktisk betaler for å lytte til musikken gjennom tjenesten per utgangen av juli.

Men TechCrunch har fått tilgang til tall som indikerer at tjenesten nå blir brukt av 25,7 millioner brukere hver måned. En tredjedel av disse bruker Spotify hver dag. Dessuten, melder teknologibloggen, hopper svært få brukere av tjenesten når de har blitt medlemmer.

    Les også:

Til toppen