HURRA, vi er landets beste arbeidsplass, hevder mange norske IT-bedrifter i dag. (Bilde: Thomas Lohnes/Getty Images)

Betaler for selvskryt

IT-bransjen liker å kalle seg «landets beste arbeidsplass».

En rekke norske IT-selskaper gjør seg lekre i dag. De kaller seg landets beste arbeidsplass, eller en av de beste. Alle har fått fordelaktige plasseringer i den årlige kåringen til analyseselskapet Great Place to Work.

Ingen av dem nevner at de «nominerte» virksomhetene har betalt en god slump penger for å være med. De har også meldt seg på selv.

– Jeg har ikke beløpet i hodet, men mellom 50.000 - 100.000 kroner kan være en ganske normal pris, sier administrerende direktør Jannik Krohn Falck i Great Place to Work Norge til digi.no.

Grunnlaget for kåringen er at ansatte fra 162 selskaper har svart på 58 ulike påstander i en undersøkelse. Det er rundt 0,03 prosent av de drøyt 514.000 bedriftene som fantes i Norge ved årsskiftet, ifølge tall fra Statistisk sentralbyrå.

Likevel er altså vinnerne å regne som landets beste arbeidsplass, hvis vi skal tro oppslag blant annet i Kampanje, Teknisk Ukeblad og en rekke andre medier.

Microsoft Norge gikk til topps i kåringen i kategorien for de største virksomhetene. Dermed fikk de tirsdag morgen skryte uhemmet av seg selv på TV 2s frokost-sending.

Webstep, Itema, SAS Institute, Steria, Appex og HP Norge er flere eksempler på andre IT-firma som hyller seg selv som en av landets beste arbeidsplasser i dag.

For det er en festdag. De øvrige 364 dagene av året året bruker bedriftene tiden på å jobbe systematisk med å bli bedre, hevder Falch.

– Dette er både en medarbeiderundersøkelse og en omfattende kultur- og policy-kartlegging som gjennomføres. I tillegg til å sammenligne med seg selv får de en benchmarking mot andre.

Ingen blir hengt ut

Med en slik kåring kunne det vært interessant å høre hvem som er nederst på listen, og dermed må være landets dårligste arbeidsplass, men det vil ikke GPTW ha noe av.

– Nei, det gjelder både i Norge og internasjonalt i alle de 45 landene der vi er til stede. Med vår ambisjon om å skape mest mulig gode arbeidsplassen ønsker vi å fremheve de beste. De som ønsker å lære og bli bedre skal få jobbe med det uten å bli hengt ut eller forstyrret i arbeidet, sier Falch.

– Er ikke 162 selvnominerte bedrifter uansett er ganske tynt grunnlag for å kunne hevde at vinnerne har landets beste arbeidsplass?

– Vi synes ikke det. Nivået blant de vi anerkjenner er veldig høyt, også i internasjonal målestokk.

IT topper

Det er tiende gang at kåringen gjennomføres i Norge. I år som tidligere er IT-bransjen godt representert. Teknologibedriftene utgjør rundt 2/3 av de 30 beste som hylles, fordelt på tre kategorier etter hvor mange medarbeidere de har.

– Jeg vil si at IT-bransjen er godt representert i toppen. Kanskje ikke så mye lenger ned på listen. En stor del av bedriftene som lykkes er nettopp IT-bedrifter. Noe av grunnen slik vi oppfatter det er at disse har opplevd stort press på kompetanse, sier GPTW-sjefen.

– Vi ser også de siste årene et fokus på lederskap i mange teknologivirksomheter. Det lederskapet er den store differensiatoren mellom de beste og de som ligger litt bak, hevder Jannik Krohn Falck.

GPTW kan sies å være en teknologibedrift selv, med sine analyser og rådgivningstjeneste. De tar også egen medisin, men er kanskje ikke landets beste arbeidsplass?

– Vi tar undersøkelsen selv også, og scorer ganske bra i forhold til våre kolleger internasjonalt. Men vi har ingen kategori for så små selskaper. Vi er 10 ansatte, men scorer ikke bedrifter før de har minst 20 medarbeidere. Som de fleste andre gjør vi mye som er bra, men kan sikkert bli bedre.

– Kan dere garantere at deltakerbedriftene ikke oppfordrer sine ansatte til å svare ekstra positivt, slik at bedriftene kommer heldig ut av det til bruk i PR-fremstøt?

– Vi kan ikke garantere oss mot det, men har aldri opplevd at det har vært noen utfordring, sier Falch.

Steria som i år sikret seg en bronsemedalje i sitt heat hevder at de først og fremst deltar for å bruke resultatene fra undersøkelsen som et internt styringsverktøy. Pressemeldingen med selvskryt kommer i tillegg.

– Hvordan vi scorer blir fulgt opp ekstremt tett. Hver eneste avdelingsleder sørger for konkrete tiltak for at vi skal bli bedre, sier kommunikasjonsdirektør i Steria Anders Lindgren.

    Les også:

Til toppen