BEDRIFTSTEKNOLOGI

Betalte 20.000 for 12-kroners-kampanje

Det er vill vest i nettsøkbransjen. Enkelte hevder de er Google-partnere og tar seg godt betalt, men Google rister på hodet.

30. nov. 2005 - 10:59

digi.no har i det siste mottatt en mengde henvendelser fra bedrifter som får tilbud som skal gjøre dem mer synlige på Internett. Mange reagerer på aggressive selgere, som ber dem bestemme seg på stedet for å få "spesialpriser" på pakker som synes svært lite oversiktlige.

Markedet er drevet at den sterke veksten i salg av søke-ord-annonser (såkalte adwords) på Google. Når en bruker søker på for eksempel slalomski kan man kjøpe dette søkeordet og få vist sin annonse sammen med søkeresultatatene.

Antallet selskaper driver med salg av søkeord har økt raskt, og flere hevder at de er partnere av Google. Problemet - kanskje både for Google og kundene - er at Google ikke har noe partner-program.

Bildet nedenfor viser hvordan de betalte Adwords-reklamene plasseres i forhold til vanlige søkeresultater:

Søkeord-selskapene kjøper nemlig annonser hos Google på akkurat samme måte og til samme pris som andre kunder. Alt foregår gjennom en åpen nettside som alle har tilgang til. Men dette er det ikke alle som vet og det er neppe kjent for alle at prisene på Google bestemmes av auksjoner.

Det finnes en rekke kunder som trenger konsulenthjelp, men det er altså fullt mulig å gjøre jobben selv hvis man har kompetansen.

Et eksempel på forvirringen i markedet er bedriftsguiden.no som har et stort reklamebanner med en Google-logo og teksten "Bli synlig på nettet: 6000,-". Annonsen gir tydelig inntrykk av at den er laget av Google eller en Google-partner, men den leder til salgssiden for bedriftsguiden.no.

Her er annonsen (som nå er fjernet):

- Ingen selger Google AdWords på våre vegne, slår Jan Grønbech i Google Norge fast. Han er tydelig overrasket når digi.no gjør ham oppmerksom på denne annonsen, og han er ikke fornøyd.

- Det verste tilfellet jeg har sett er noen som betalte 20.000 kroner for noe som ville kostet 12 kroner hvis de hadde gått direkte til Google, sier Grønbech.

Problemet bekreftes av Maria Thunström, internettansvarlig i Mindshare. Hun lever selv av å gi råd om internettmarkedsføring, men får likevel telefoner fra folk som ikke vet hvem hun er, og vil selge søkemotor-markedsføring. Tilbudene kan gjelde både kjøp av søkeord og søkemotor-optimalisering, teknikker som skal sørge for høyere plassering på vanlige søkeresultat-lister.

- Jeg får tilbud om denne typen pakker hver uke - helt seriøst! De ringer meg og presenterer seg på samme måte som til kundene, men når man kjenner området og kostnadene, så merker man fort hvem som er seriøse og ikke, sier hun.

Synlighet på internett er et helt nytt område for mange, og derfor er det vanskelig for bedriftene å vurdere alt de blir fortalt selv. Thunström reagerer særlig på tre ting i de mange presentasjonene hun har fått.

- De presenterer seg som om de har en direkteavtale med søkemotorene, noe ingen har. Og så garanterer de gjerne topplasseringen på både søk og søkeord-annonser. Man kan aldri garantere noen plassering nummer en, man kan bare jobbe for det, sier hun.

Det siste ankepunktet er prismodellen. Svært mange tilbyr pakker til fastpris. Men Google finnes det ikke faste priser. Man byr på søkeord og prisen synker hvis mange klikker på annonsen.

- Man bør ha samme prismodell som søkemotorene, der man betaler i forhold til resultatene man får. Det er jo det geniale med for eksempel Google, sier Thunström.

Grønbech er kritisk til fastpris-tilbudene.

- Problemet med fastpris er at det oppstår en interessekonflikt mellom selskapet som selger pakkene og de som kjøper dem. Med fastpris vil mellommannen ikke ha noen grunn til å by på de beste søkeordene, fordi disse kan koste mer, og dette blir rent tap for disse byråene, påpeker Google Norge-sjefen.

Han påpeker også at det mest effektive kanskje ville vært å registrere et par tusen søkeord. Men dette krever mye arbeid, og mellommannen vil ikke ha insentiver til å gjøre mer hvis prisen allerede er satt. Dermed vil de kanskje nøye seg med å registrere noen få søkeord, påpeker han.

Han mener også det ofte mangler rapporter om hva mellommennene betaler for annonsene hos Google. Dermed kan man gjøre en elendig jobb, registrere noen få søkeord som ikke får treff, og tjene mer på det enn om man gjorde en kjempejobb og måtte betale en skikkelig sum til Google for mye ekstra trafikk.

Thunström mener også det ofte er et misforhold mellom de tilbudene hun får og hva pakkene burde ha kostet.

Får deres kunder se rapportene fra Google der det står hva som er betalt til dem?

- Ja, selvfølgelig, sier hun.

Grønbech anbefaler folk som er i tvil å ta kontakt med Google, men han mener likevel at folk kan ha svært god nytte av å kjøpe tjenester av folk som er flinke til å optimalisere annonsekampanjer.

- I alle høyeste grad, de som gjør dette skikkelig gjør en veldig verdifull jobb, sier han.

Det samme mener Thunstrøm.

- Kjøp av kjøpeord og søkemotoroptimalisering er noe av det mest effektive og kostnadseffektive man kan gjøre. Men gjør man det gjennom aktører som ikke er seriøse kan det bli dyrt med dårlig resultat, sier hun.

Hun forteller at selskapet hennes selv kjøper tjenester fra selskaper som driver med optimalisering av søkeord og nettsider og selv anbefaler hun Synlighet.no og www.onlineservicesas.com.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.