Betalte lenker er farligere enn vanlige søk

En sikkerhets-analyse avslører høy andel farlige lenker på søkemotorenes annonser.

Søkemotorer som Google lever i all hovedsak av å tilby brukere gode søk, og ta betalt for relevante annonser som vises ved siden av søkene.

Selv om et nettsted dukker opp høyt oppe på søkeresultatene hos Google, er det ingen garanti for at nettsiden ikke inneholder ondsinnet kode som angriper nettsurferen. Det er faktisk motsatt.

Ifølge en analyse fra sikkerhetsselskapet McAfee, er det mer enn dobbelt så risikabelt å klikke på en betalt lenke hos Google, som det er å klikke på en av deres søkeresultater.

McAfee har ved hjelp sitt sikkerhetsprodukt Siteadvisor, analysert treff for diverse vanlige søkeord på de mest kjente søkemotorene.

De kom frem til at 4 prosent av alle lenker på søkemotorene, går til nettsteder med det som karakteriseres som risikabelt innhold. Det er et forholdsvis høyt tall, men det er en bedring sammenlignet med et år siden, da lenker til risikable nettsider utgjorde 5 prosent av resultatene.

Prosentandelen trekkes opp av farlige sponsede lenker. Hele 6,9 prosent av lenkene går til nettsider med ondsinnet innhold, og ifølge McAfee er det 2,4 ganger så mange som for resultatene av vanlige søk.

Her kan du lese McAfees rapport.

Til toppen