Betyr dødsstøtet for NRK-sponsing

Terje Vold, direktør i mediebyrået Carat, mener sponse-forslaget begrenser sponsing svært effektivt. - Jeg vil være svært forsiktig med å anbefale NRK som sponsor overfor mine annonsørkunder hvis disse reglene går gjennom, sier han.

Ett av hovedargumentene for å selge sponsorer til NRK har vært at kanalen er fri for det meste av annen kommersiell støy. Men med de nye reglene som er foreslått av Kulturdepartementet kan attraktiviteten bli betydelig redusert.

- Dette forslaget er jo helt tullete i kommersiell sammenheng. Det er klart at det er effektivt hvis målet er å begrense antall sponsorer. Men de proffe sponsorene vil komme til å holde seg unna NRK. Jeg vil uansett være langt mer forsiktig med å anbefale NRK for kundene jeg jobber med, sier administrerende direktør, Terje Vold, i mediebyrået Carat Media & Research til digi.no.

Han viser til at Kulturdepartementet vil strippe sponsorinnslagene fullstendig for kreativitet. Departementet vil fjerne både bevegelser i selve sponsorinnslagene - pluss logoer og varemerker fra TV-skjermene. Det eneste NRK vil få lov til å putte på sponsorplakatene er navn på bedriften/bedriftene som har sponset programmet.

Da spiller det ikke noen rolle at departementet fjerner sponsorgrensen på én prosent av NRKs driftsinntekter.

- Jeg ville heller benytte de kommersielle kanalene, sier Vold.

Men det er før han får vite at begrensingene også vil ramme de kommersielle TV-kanalene. Heller ikke for dem vil det bli mulig å ha bevegelser i TV-bildet når man viser sponsorer før og etter programmene.

- Dette er jo fint for TV3, sier han og viser til at de kan unngå norsk regelverket ved å sende fra London. Likevel mener Vold at han vil foretrekke de kommersielle kanalene ved de alternativene som departementet har skissert:

- Det som er noe av ulempen ved NRK i dag, er at tre sponsorer kan kjempe om plass og oppmerksomhet før ett program. Eksklusivitet er noe av det viktigste vi kan tilby annonsørene. På de kommersielle kanalen kan sponsoratene benyttes i samspill med TV-spoter. Synergi-effekten er svært viktig, ikke minst når det blir mer og mer vanlig med flere sponsorer for samme program, sier Vold som leder et sponsorutvalg i Carat.

Til toppen