Prestisjekontrakt til Birdstep
Planlegger billige UMTS-drepere i Norge
I noen situasjoner er ikke dette perspektivet tilstrekkelig. Mange transportmidler - fly, busser, skip, til og med personbiler - bør betraktes som egne lokale nettverk som skal dele på Internett-tilgangen. Det er ikke hensiktsmessig at alle passasjerer på et fly, en buss eller et skip oppretter hver sin mobile IP-forbindelse. Når IP brukes til løpende overvåkning av komponenter i et transportmiddel, på samme måte som hjemmeapparatur får hver sin internettforbindelse, er det heller ikke hensiktsmessig å kreve at hver komponent står for sin egen mobile oppkopling. Dette må ordnes i fellesskap.
Følgen er helt åpenbar, og Cisco har derfor gått til det skritt å nedfelle Mobile IP i operativsystemet Cisco IOS som driver alle selskapets servere og svitsjer.
Denne funksjonen, døpt Cisco Mobile Networks, lar en Cisco-ruter opprettholde en kontinuerlig internettilgang uavhengig av hvor den beveges, og formidle denne til samtlige noder som den betjener. Disse nodene trenger da ikke å utstyres med egne klienter for Mobile IP. De trenger bare å kunne kople seg opptil lokalnettet, gjennom en vanlig Ethernet-forbindelse, kablet eller trådløs.
Cisco mener denne funksjonaliteten bør kunne utnyttes av operatører av trådløse internettjenester til å finne nye markedsmuligheter innen krisehåndtering, biler, fly, tog, shipping og så videre.
I en støtteuttalelse i forbindelse med annonseringen, ser den amerikanske romfartsorganisasjonen NASA for seg hvordan Mobile Networks kan benyttes til og med i forbindelse med formasjonsflyvning.
Mobile Networks er nedfelt i Cisco IOS release 12.2(4)T som er umiddelbart tilgjengelig.