Bevisst merkevare-satsing i Mobilix

- Vi vil at kundene skal be om Mobilix når de ønsker i bli mobilkunde, sier administrerende direktør i danske Mobilix, Monique Moullé Zetterström. Hun forteller at investeringer i selve merkevaren Mobilix har sørget for at merkevarekjennskapen har økt fra 0 til 66 prosent på ett år.

- Om du går på gata og spør ungdom hvilken operatør de bruker, svarer de gjerne Ericsson eller Nokia, eller navnet på en forhandler. Det er et problem at mobiloperatøren ikke er en merkevare, sier Zetterström.

Derfor har Mobilix investert mye i selve merkevarebyggingen i det danske markedet, der selskapet er én av fire operatører (Telia, Sonofon og Tele Danmark) med eget mobilnett. Dette er noe av årsaken til at selskapet har klart å skaffe seg 40.000 kunder i et marked der penetrasjonen har økt med ett prosentpoeng det siste året.

Zetterström avslørte kundetallet på Nortib-seminaret på Bolkesjø torsdag, og uttrykte lett frustrasjon over at kunkurrentene slett ikke ville snakke om slike tema i hjemlandet, noe hun satte tydelig pris på var mulig i Norge.

Hovedstrategien til Mobilix er å gjøre hele butikken rundt Mobilix og mobiltjenesten enkel, blant annnet ved å tilby én pris hele døgnet for telefonitjenestene. En kombinasjon av enkel tjeneste og merkevarebygging lå også bak oktober-lanseringen av forhåndsbetalte mobilkort spesielt rettet mot ungdom.

- Problemet nå er at vi trenger frekvenser på GSM 900-båndet for å levere konkurransedyktige nasjonale tjenester i Danmark, sier Zetterström.

Det er fremdeles uklart om den danske Telestyrelsen går med på å overføre frekvenser fra NMT- til GSM-nettet, men Mobilix-direktøren er helt klar i at om det skal være noen vits, må frekvensene stilles til rådighet nå, mens utbyggingen av nettet er i gang.

70 prosent av befolkningen dekkes i dag av Mobilix' eget 1800-nett og etter planen skal 90 prosent av befolkningen ha slik dekning i løpet av 1999.

Mobilix lanserer egne fasttelefontjenester i januar, blant annet i samarbeid med Banestyrelsen, som eier det danske jernbanenettet, og som også eier 14 prosent i Mobilix.

Til toppen