Bidlet skal banke inn 100 millioner kroner årlig

Mens svenske Bid2Day må se på at DinSide og SOL krangler om auksjonsmedlemmene, etablerer Schibsted-eide Bidlet seg på det norske markedet. Målet er en årsomsetningstakt på 100 millioner norske kroner.

- Det er trivelig å komme før Bid2Day inn på det norske markedet, sier Patrick von Schenck som kom inn i den svenske tjenesten i september. Tjenesten ble startet av Patrik Lindehag og Tor Jörgensborg i juni 1999.

Mens Bidlet startet torsdag denne uken, skal den svenske konkurrenten Bid2Day etter planen starte Norges-eventyret med SOL i april.

Skulle ikke SOL/Bid2Day få med seg de 45.000 norske medlemmene de kjemper om, kan det innebære at Bidlet får tre måneders forsprang i Norge. Og i motsetning til Bid2Day, har ikke Bidlet noen norsk partner å dele potten med.

Bidlet hadde samtaler med Øivind Robbestad-eide eBud i fjor høst, men det ble med de samtalene.

- Nå skal vi ikke stirre oss blinde på en konkurrent. Men når du først er inne på dette har vi hatt et betydelig høyere tempo i Sverige enn konkurrentene, hevder von Schenck.

Han viser til at de i julemåneden desember i fjor, etter seks måneders drift i Sverige, lå an til en årsomsetningstakt på 100 millioner norske kroner.

Administrerende direktør Kenneth Engstrøm i Bid2Day har i en tidligere sak i digi.no sagt at han ville gått inn i Norge uansett samarbeid med SOL eller ikke. Han er klar over at Bidlet entrer Norge nå, men har ellers ingen kommentarer i saken.

Han henviser til SOL Norge.

Administrerende direktør Kristin Skogen Lund i SOL sier til digi.no at hun må konstatere at Bidlet kommer i gang tre måneder før SOL-Bid2Day .

Hun håper de kommer til å vinne frem i retten overfor DinSide.

- Vi skal ha med oss medlemmene av prinsipielle årsaker; vi mener det ikke er riktig å bryte en avtale slik som DinSide har gjort, men også fordi det tar tid å bygge opp en kritisk masse med lojale brukere, sier hun og legger til at de i sin fremtidig norske auksjonssatsing i april uansett vil gå glipp av den fordelen det er å være "first mover" i et marked - slik SOL var med DinSide.

I dag er det mange auksjonstjenester å velge mellom på markedet, og det vil ta lengre tid å bygge opp en medlemsbase med relasjoner til brukerne i tøff konkurranse med andre, sier hun.

- Derimot er jeg jo trygg på at SOL med sin organisasjon, sin distribusjonsmakt og alle sine lojale brukere bør ha svært gode sjanser til likevel å lykkes.

Uansett utfall av rettstvisten, kommer gode resultater hos både SOL/Bid2Day og Bidlet til å gavne én felles eier. Både SOL, Bid2Day og Bidlet har norske Schibsted inne på eiersiden. Schibsted-eide SOL-selskap eier til sammen 51 prosent av Bid2Day, mens Schibsted-eide Aftonbladet (49 prosent) har 20 prosent i Bidlet.

Von Schenck er da også svært optimistisk når det gjelder det norske markedet som består av aktører som eBud, Yatack (tidligere OLC), ABC Startsiden og VG Topjobs (sistnevnte for toppledere og spesialister). Han tror på en årsomsetning på 100 millioner norske kroner etter hvert som de kommer i gang og beregner dette ut i fra det de genererer i løpet av sin beste måned i løpet av året.

- Norge er et mindre land enn Sverige, men betydelig rikere per kapita. Jeg tror at den norske takten på årsomsetning fort skal komme opp i like mye som den svenske, sier han.

Han forteller at de nå har ansatt rundt syv stykker på Norges-kontoret og at dette antallet skal opp i ti til tolv innen kort tid. Han vil ikke røpe hvem som skal lede den norske virksomheten, men sier det er en person innen tradisjonell handel som er kjent innen bransjekretser.

- Vi har hatt utrolig tur med våre ansettelse, vi har fått det jeg vil kalle et Dream Team i Norge, sier gründeren som imidlertid må innrømme at kostnadene kommer til å bli høyere enn først antatt:

- Norske lønninger er generelt høyere enn i Sverige, det har vi smertefullt fått erfare.

Han sier at Bidlet Norge nå er datter av den svenske virksomheten, men etter hvert kommer til å bli et datterselskap av Bidlet Europa. Først må den skandinaviske og europeiske virksomheten komme skikkelig i gang. Hittil har den kun eksistert i broderlandet.

Til ekspansjonsjobben får de hjelp av Boxman-gründer Ola Ahlvarsson som i dag driver Result Venture Knowledge, et selskap som hjelper i gang andre internettselskap.

- Bidlet ser ut til å ha truffet en tone i internettmarkedet, sier Alhvarsson i en kommentar til digi.no.

I forrige uke startet Bidlet den danske virksomheten og denne uken er det Norges tur.

Men selv om de etablerer seg alene på markedet er von Schenck ikke fremmed for å inngå samarbeid med konkurrerende virksomheter.

- Vi vil definitivt samarbeide med partnere i ulike former, blant annet trafikkgenererende samarbeidspartnere, sier han og understreker at de er i forhandlinger med et forsikringsselskap om Bidlet Pluss. Bidlet Pluss er den andre delen av virksomheten, auksjoner mellom konsumenter som blant annet Amazon.com driver med.

Pluss-tjenesten dras ikke i gang i Norge i første omgang. Fra neste uke er det profesjonelt salg av varer til norske privatpersoner og andre bedrifter.

Til toppen