Big Brother med interaktivitet i 20-millioners klassen

Big Brother ble gjennombruddet for interaktive tjenester i norsk TV-verden. TVNorge kunne håve inn over 20 millioner kroner på interaktive tjenester i løpet av de 100 dagene Lars Joakim & Co var sperret inne på Fornebu.

Snart tidligere administrerende direktør Pål Trælvik i TVNorge kunne konstatere at god, gammeldags telefoni fortsatt er den mest populære formen for interaktivitet blant norske TV-seere.

Men den innarbeidede kommunikasjonsvanen har fått en sterk utfordrer i tekstmeldinger på mobiltelefonen. Med en overvekt av yngre BB-seere, spesielt blant kvinner i 20- og 30-årene, ble SMS en av de viktigste inntektene for TVNorge og norske teleselskaper.

Pål Trælvik vil ikke ut med noen inntektstall, men opplyser at inntektene fra de interaktive tjenestene totalt dekket en tredel av nettokostnadene.

Etter det digitoday.no forstår, dreier det seg totalt om et beløp i 20-milioners klassen. Dekker dette en tredel av nettokostnadene, innebærer dét at TVNorge har måttet punge ut med over 60 millioner kroner på Big Brother-opplegget med produksjonen, alle sine aktiviteter, overvåkning og leie av huset.

TVNorge skal i utgangspunktet ha budsjettert med rundt 3,5 millioner på interaktivitet på serien. Mye av inntektene forsvinner ut av landet og må deles med rettighetshaverne som har opphavsretten til konseptet Big Brother.

Her er Big Brother-aktivitetene som kom i tillegg til TV-programmet:
* Tradisjonell internettannonsering hvor inntektene har kommet gjennom klikk på annonsene fra nettbrukerne.

* "Spylines" hvor seerne har kunnet lytte på deltakernes mikrofoner via telefonen og Internett.

* Hotline-samtaler med andre seere.

* SMS, faks og e-post hvor man har kunnet stemme på deltakerne, sende kommentarer til deltakerne og stille spørsmål til programleder Arve Juritzen.

* Et 820-nummer for utstemming og kåring av vinner.

* Nyheter fra huset via SMS og e-post.

* Samarbeid med Canal Digital og Telenor Avidi med inntekter fra interaktive rettigheter.

* Kameraer i huset som er blitt sponset av Telenor Internett.

* Prate-sider på nettet som ble stengt dagen før finalen på grunn av ryktespredning.

* SMS-Chat og bestilling av ringetoner pluss logoer via mobilen.

- Jeg mener Big Brother kanskje er det viktigste som er skjedd siden starten på kommersiell fjernsyn. Opplegget rundt Big Brother viser i hvert fall hvor essensielt det er å eie alt innholdet og trafikken rundt et TV-konsept, sier Trælvik og mener at dette i mye større grad er starten på konsept-TV med salg av tilleggsprodukter rundt merkevaren som bygges opp.

Merchandising og salg av tilleggsprodukter har vært vanlig i kinobransjen i mange år (ikke minst takket være Walt Disney). Det er de interaktive mulighetene som er det nye: de åpner for flere inntektstrømmer i andre mediekanaler hos TV-selskap som vanligvis er veldig avhengige av TV-reklamen.

- Det var jo flere som stemte hos oss enn ved et stortingsvalg. Det bør kanskje mane til ettertanke hos politikerne, men viser hvor mye et slikt konsept kan engasjere hvis man gjør det på rette måten, mener Trælvik

Til sammen skal det ha blitt sendt rundt ti millioner SMS i løpet av den norske utgaven av serien. Deltakerne selv skal ha mottatt tre millioner meldinger fra seerne og nettbrukerne via mobiltelefonen. Bare dette skal ha gitt generert en omsetning på rundt ni millioner kroner.

På finaledagen kom det inn 2,7 millioner stemmer via telefon, tekstmeldinger eller per faks, og rundt 1,3 millioner bare siste timen. Det skal ha gitt bruttoinntekter på rundt syv millioner, mens TVNorges sitter igjen med rundt halvparten.

Likevel har TVNorge langt fra fått kapitalisert fullt ut på de enorme seertallene sine på TV og trafikktallene på Internett. Det ble på forhånd bare estimert halvparten av de langt over 400.000 TV-seerne som i gjennomsnitt har sett serien hver dag (over 700.000 på direktesendingene).

Her er noen nøkkeltall fra serien:
* Drøyt én milliard annonsevisninger på nettet (men inntekter kun for klikk på annonsene, ikke for eksponeringer). Mellom 4 og 5 millioner i brutto nettannonseinntekter.

* Ti millioner SMS i løpet av serien fordelt på avstemning, SMS-nyheter og spørsmål til deltakere og programleder.

* 2,7 millioner stemmer på finaledagen (hvorav halvparten siste timen før fristen løp ut i direktesendingen).

* 30.000 e-post-meldinger totalt (hvorav 10.000 til vinneren Lars Joakim Ringom) og 4.500 spørsmål til Arve Juritzen under de direktesendte torsdagsprogrammene.

* 32.000 mottakere av e-post nyheter, 5.000 av nyheter via SMS.

* 1.000 forslag til aprilspøk i løpet av ett døgn.

* Hovedsponsoravtale med nettauksjonen QXL til 2,5 millioner kroner.

Ifølge Trælvik burde TV-kanalen ha hatt en omsetning på rundt 70 millioner kroner i måneden hvis man skulle ha ytt BB-konseptet full rettferdighet. Han innrømmer at det har vært vanskelig å selge det inn i forkant - og ikke bare på grunn av annonsørenes etiske skepsis som gjorde etterspørselen laber på forhånd.

- Man vil jo alltid kunne tenke seg at slike undervurderinger skjer ved TV-begivenheter. Det er ikke overraskende at man egentlig kunne solgt inn konseptet mye dyrere, når det blir skikkelig suksess, mener han.

Samtidig har TVNorge hatt uflaks med timingen i de hovedkanalene hvor de har kjørt konseptet. Både TV og Internett som annonsekanaler har stagnert på vårparten i år. De 100 sendedagene kom midt i denne perioden.

Men Trælvik tror likevel ikke at kortere kontrakter med annonsørene, hvor man avventer publikumsutviklingen på TV-serier underveis, nødvendigvis er veien å gå.

- Det viktigste vi har lært, er å få partnere fra begynnelse som kan lage relevante pakker, spesielt i marketingsammenheng. Dette er meget viktige fundamenter for å få konseptene til å stå støtt, sier han.

En av de viktigste alliansene TVNorge har gjort, er med Telenor. TV-kanalen har ikke bare har nytt godt av teleselskapet tjenester for mobil- og fasttelefoni, men også fått sponsormidler fra Telenor Internett, spesialbehandling av Canal Digital Norge (iCanal-konseptet) og innpass hos kabelselskapet Telenor Avidi AS.

Disse partneravtalene har gjort TV-selskapet i stand til å presse ned priser på bredbåndstjenester og inngå bytteavtaler (barteravtaler) som har vært helt avgjørende for interaktiviteten i konseptet.

Når da TV-seerne og nettbrukerne heller ikke trenger særlige oppfordringer til å benytte seg av tjenestene som er tilrettelagt, blir det pene, brukergenererte inntekter som kommer på toppen av kjerneinntektene.

Til toppen