Bikkja går online

Et britisk selskap satser på en portal for kjæledyreiere i Europa. E-handel og diskusjoner om dyrenes gjøren og laden skal tiltrekke seg tre millioner europeiske brukere i løpet av tre år.

PetsPyjamas heter nettstedet som vil bli en europeisk portal rettet mot kjæledyreiere, skriver The Sunday Times. Nettstedet representerer internettsatsingen til selskapet Premium Petcare, som er et britisk postordrefirma etablert for 18 måneder siden.

Premium Petcare har mottatt ekstern finansiering på 7,5 millioner britiske pund (95 millioner norske kroner) for å åpne nettstedet. Summen inkluderer 5 millioner pund (63,5 millioner norske kroner) fra Chase Capital Partners, som har uttalt at de skal satse 200 millioner britiske pund i europeiske internettselskaper.

På nettstedet vil det være fire hovedområder; en kjæledyrbutikk med produkter som inkluderer forsikring, ferier, leker og mat, et kjæledyrmagasin, et chatrom og et spillrom. Også veterinærer skal sitte klar til å gi gode råd til de som måtte ha kjæledyrrelaterte spørsmål.

Det er rundt 55 millioner kjæledyreiere i Europa, men det er i første omgang dyreelskere i Storbritannia, Tyskland og Frankrike som initiativet rettes mot. Disse landene har den største andelen kjæleyr i Europa, og representerer et marked på ti milliarder britiske pund, eller rundt 127 milliarder norske kroner.

Selskapet forventer at portalen skal tiltrekke seg 700.000 brukere det første året og tre millioner brukere innen tre år.

Til toppen