"Bil-redauksjon" skal gi portalsatsing fart

P4 Radio Hele Norge og Microsoft Norge lanserer portalen forsiden.no. Inntektene skal baseres på e-handel og omvendte auksjonsløsninger, i tillegg til tradisjonell bannerannonsering.

Radiokanalen P4 og programvaregiganten Microsoft satser sammen på en ny portalsatsing - forsiden.no. Samarbeidsavtalen omhandler gjensidig innholdsleveranse mellom forsiden.no og den norske versjonen av Microsoftportalen msn.com (msn.no).

Forsiden ventes å være "på lufta" 1. februar 2000.

Det legges opp til en journalistisk og layoutmessig utforming som minner om dagens tabloide avis-forsider, og den tradisjonelle portalutformingen vil bli supplert med nyheter.

Forsiden.no vil ha en egen redaksjon med 30 redaksjonelle medarbeidere som kontinuerlig jobber med presentasjon av nyhetsbildet, i tillegg til andre begivenheter, ifølge P4s utviklingssjef Nicolai Flesjø.

De andre begivenhetene er blant annet såkalte Nettevents, som også vil markedsføres kraftig gjennom radiokanalen. Et eksempel er en "redauksjon", hvor en bil legges ut for salg. Prisen går ned hvert fjerde sekund, helt til noen ikke klarer spenningen lenger, og kjøper bilen.

Nettevents blir sett på som et av de største inntektspotensialene i tillegg til at det satses på e-handel og bannerannonsering.

- Når vi annonserer for varer og nettevents på radioen, er det lett for oss å "lede" kunden dit varen selges - i dette tilfellet på Internett, sier Flesjø.

Administrerende direktør i P4, Hein Espen Hattestad, sier at hvis det for eksempel brenner på Rådhuskaia, vil dette være en nyhet som preger radioen. Innslagene på radioen vil kunne lyde slik; "nå er det en kraftig brann på Rådhuskaia, se bildene på www.forsiden.no".

Hattestad vil at så mange som mulig av P4s to millioner lyttere skal komme seg på nett og bruke forsiden samtidig som de hører på radio. Likevel vil han ikke komme med noen trafikkmål, men regner med gode besøkstall på grunn av et antatt markedsføringsfortrinnet en radiokanal gir.

I tillegg til at portalen skal inneholde oppdaterte forsidenyheter, vil det bli et eget kommunikasjonssenter med søkemotor, gratis e-post (et samarbeid med Microsofts Hotmail) og tilgang til en del Microsoft-tjenester. Men gratis Internett har de ikke tenkt å tilby.

- Norge er for lite til det. I blant annet Tyskland og England har Microsoft inngått samarbeid med de store teleselskapene for å kunne tilby gratis Internett. Microsoft vil ikke satse på dette i et lite land som Norge. Vi investerer heller i tilbud som kan knytte folk til tjenesten, sier Internett- og teknisk ansvarlig i Microsoft Ole Tom Seierstad.

Både P4 og Microsoft understreker at det ikke blir snakk om stor konkurranse med msn.no og P4s hjemmeside, selv om forsiden.no rent praktisk vil bli en konkurrent til msn.no.

- Vi vil dra såpass mye fordel av det innholdsmessige samarbeidet, og msn.no er helt avhengige av innholdsleverandører, sier Seierstad og legger til:

- Vi vil ta det beste fra hverandre.

MSN.no hadde 350.000 unike brukere i september, og av disse er 330.000 registrerte Hotmail-brukere.

(Det er i ettertid påvist faktafeil i denne saken. Les: Fem - ikke 30 - redaksjonelle medarbeidere i forsiden.no)

Til toppen