JUSS OG SAMFUNN

Bilbransjen satser ulikt på Internett

Bilbransjeaktørene har en høyst ulik tro på Internetts profileringspotensiale. Mens Volvos hovedprodusent i Gøteborg sist uke lanserte sin 1997-modell «live» på nettet, er det japanske bilmerket Mazdas web-sider helt fraværende på den elektroniske motorveien. Og hos norske bilimportører er det mye usikkerhet å spore.

Robin Stenersen og Sjur Enge (illustrasjon)
8. okt. 1996 - 09:00

En rundspørring digimedia har foretatt hos norske bilimportører viser at bilbransjen er nølende i sin satsing på Internett som profileringssted. Bare én av bilimportørene som digimedia var i kontakt med, Harald A Møller AS som blant annet selger VW og Audi, har per i dag kjøpt reklameplass på nettet. Langt fra alle har etablert seg med egen web-sider for å profilere sine bilmodeller. Å snakke om satsingsbeløp for nett-profilering er for alle alt for tidlig.

- Flere er nok både usikre og uvitende om hvilke muligheter som egentlig ligger der. Dessuten skorter det nok enda på kompetansen både for bruk og utforming av nett-konseptene, sier daglig leder Finn Tandberg i Bilimportørenes Landsforening som organiserer alle de 28 biliportørene i den norske bilbransjen.

De enkelte bilmerkenes nett-representaskjon foregår som regel ved at den norske importøren legger inn en variant av operatørens (bilprodusentens) web-side, at den norske importøren legger inn sine presentasjonssider på egen hånd, eller de får profesjonell hjelp til utforming og utlegging.

Tandberg mener både operatører og ikke minst norske importører foreløpig er nølende i markedet.

- Problemet er at det står dårlig til både med kunnskap og kapasitet i bedriftene for å håndtere utfordringene og mulighetene Internett gir. Noen yngre sitter med endel kunnskap, men det er nok mye usikkerhet ute å går, sier Tandberg, som legger til at Landsforening selv vurderer å legge ut informasjonssider om norsk bilsalg og bilbransje.

- Vi opplever et rush av slike spørsmøl om dagen, så behovet for ved hjelp av Internett å kunne gå «under huden» på bilbransjen er det behov for, sier Finn Tandberg.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.