Bilforhandler på nett søker bilselgere i avis

Den svenske bruktbilhandleren på nettet, Bildirekt, tar i bruk nye metoder for å få oppmerksomhet og bilselgere: Annonser i trykt presse. I databasene til bilforhandleren er det i dag registrert 800 bilkjøpere, men kun 55 private som skal selge brukte biler.

Den svenske bilhandelen på nett, Bildirekt drar i gang sin første annonsekampanje - og den skal lanseres i trykksverte.

Kampanjen startet lørdag i Sveriges største avis, Aftonbladet og skal vare ut neste uke. De første 500 selgerne som melder seg, skal attpåtil få selge sin brukte bil gratis på nettstedet.

Volvo til salgs: Dette er en av de 55 bilene som er til salgs i databasen til Bildirekt (Foto: Bildirekt)

- Dette gjør vi for å få nettstedet i gang. Vi må snakke om at vi fins. De 500 første selgerne som melder seg kan prøve oss helt kostnadsfritt. Tidligere har selgerne måtte betale 1.500 kroner for test, fotografering og forsikringsordning. Etter kampanjeperioden er over, skal prisen uansett settes ned til 2,5 prosent av begjært salgspris. Selger man ikke bilen, betaler man 750 kroner, forteller administrerende direktør Michael Cervell til digi.no.

For det er virkelig et desperat behov for å få tak i brukte biler til Bildirekts database.

- Vi har i dag 800 personer registrert hos oss med kjøpsspesifikasjoner, men har i dag kun 55 biler i databasen som privatpersoner skal selge. Det er en sterk interesse for å kjøpe bruktbiler, så nå må selgerne komme på banen, sier Cervell.

Grunnen til at annonsekampanjen skal bestå av helsider i Aftonbladet heller enn nettannonser, er at nettet ikke har gitt de helt store resultatene.

- Vi synes at selv om Bildirekt er en Internett-tjeneste, vil vi la folk som ikke bruker Internett vite at vi finnes. Det er ikke dermed sagt at vi ikke skal annonsere mer på nettet. Men vår tjeneste har også et telefonsenter, hvor folk skal kunne selge sin bil selv om man ikke har Internett, sier Cervell.

Trafikken på nettstedet har siden oppstarten i februar i år vært på rundt 1.000 unike besøk på gode dager.

- Vi er overrasket over at trafikken har vært så høy på tross av at vi har drevet lite markedsføring. Da vi startet opp, hadde vi et visst antall brukte biler fra en brukthall som ble solgt, men de som kjøpte disse bilene hadde nok sett bilene der, så vi kan ikke si at det var salg vi fikk i stand. Vi har vel solgt fire til fem biler, sier Cervell.

Til toppen