Bilguiden og Interbil fusjonerer

Bilguiden AS og Interbil AS går sammen og blir etter eget utsagn "Norges desidert største marked på Internett for nye og brukte biler." Samtidig relanserer konkurrenten Bilmegler'n sitt nettsted under slagordet "Norges største bilmegler på nett".

Det fusjonerte Bilguiden og Interbil starter offisielt sin nye virksomhet den 20. august. Nåværende leder i Bilguiden AS, Bjørn Semundseth, blir daglig leder i det nye selskapet, som skal hete Bilguiden AS.

Et tett samarbeid med bilimportørene og bransjen for øvrig, skal sikre mest mulig korrekt og oppdatert informasjon om det stadige voksende bilmarkedet. Bilguiden samarbeider blant andre med Opplysningsrådet for Veitrafikken om data på modell- og merkespesifikasjoner.

- Til nå har Bilguidens primærfokus ligget på nybiler, men nå inkorporerer vi i tillegg bruktbiler i vår database, opplyser Bjørn Semundseth til digi.no. Interbil og Bilguidens nåværende databaser skal integreres med hverandre, og i tillegg til bilsøk kan potensielle bilkjøpere også finne aktuelle fagartikler om blant annet tester, finansiering, forsikring og sikkerhet.

- Med sammenslåingen mener vi at vi får en større og bedre tjeneste. Vår målsetting er å være størst på bil på nett i Norge, sier Semundseth, som opplyser at de blir syv ansatte i det nye selskapet. Målet er å tjene penger "en gang rundt årsskiftet", sier han.

Bilguiden har, ifølge selskapets daglige leder, brukt "flere millioner kroner" på å utvikle sin tjeneste. Den største eieren i selskapet - foruten Bjørn Semundseth og Marius Schultz - er Mjølner Multimedia ASA, et investeringsfond der de viktigste deltakerne er Orkla, Høegh Invest, Vesta Fond og Einar Nagell Eriksen.

Kristiansand-firmaet Interbil AS ble etablert for vel ett år siden, og har siden starten levert en nettjeneste for bruktbiler fra merkeforhandlere. Selskapet opplyser å ha inngått avtaler med 49 bilforhandlere om publisering av bruktbiler på Internett. Interbil leverer i tillegg salgsoppgaver på bruktbilene på papir.

Bilguiden har allerede lagt ut pekere til Interbils bruktbilbase på sine sider, og i skrivende stund er det omlag 900 bruktbiler tilgjengelig.

Bilguidens nettløsning er utviklet i samarbeid med bl.a. Internett-selskapet WebCom, som ble etablert av Bjørn Semundseths bror, Rune, nåværende markedssjef i WebCom.

Mens de nyfusjonerte selskapene omtaler seg som "Norges desidert største marked på Internett for nye og brukte biler", påstår konkurrenten Bilmegler'n, som torsdag lanserte sine nye web-sider, at selskapet er "Norges største bilmegler på nett".

Sistnevnte er definitivt misvisende dersom målekriteriet er antall sideoppslag.

Ifølge Kapital Datas web-statistikk for mai er den best besøkte biltjenesten på nett Autobørsen, som markedsfører seg som "størst på nett - størst på trykk". Autobørsen hadde 434.396 oppslag på sine sider i mai. Også BilNett er større enn Bilmegler'n med til sammen 191.871 oppslag i mai, fulgt av Bruktbil dot No med 20.078 sidevisninger, tett foran Bilmegler'n med 19.698 oppslag.

Flere store nettjenester har trukket seg fra Kapital Datas Web ti på topp fordi man er kritisk til at en som selv er aktør på nettet fører statistikken. Web ti på topp er dessuten basert på en "gentlemans agreement" der Kapital Data må stole på at aktørene er ærlige og oppgir korrekte besøkstall.

- Dette er ikke bra nok for oss, derfor oppgir verken Bilguiden eller Interbil sine besøkstall til Kapital Data, sier Bjørn Semundseth. Overfor digi.no påstår han at Bilguiden har omtrent 250.000 visninger i måneden, mens Interbil ligger på rundt 100.000 månedlige sidevisninger.

Til toppen