Bill Gates: Visjoner for "tredje generasjons" Internett-bruk

På Microsoft Executive Summit, der DnB-sjef Svein Aaser deltok sammen med 141 andre toppledere, fortalte Bill Gates om sine visjoner for "tredje generasjons" Internett.

Arrangementet er lukket for journalister, bortsett fra en kort innledende briefing med noen av gjestene. I år stilte Bill Gates opp sammen med toppleder Michael Cappellas i Compaq.

Barnaby Feder fra Associated Press greide likevel å finne ut av noe av det som skjedde på toppmøtet, der Internett og internasjonalt næringsliv var et hovedtema. Gates' ledende gjester kom fra 28 land.

Feder mener den årlige begivenheten spiller en forholdsvis viktig rolle, fordi Microsoft-ledelsen lufter sine tanker forholdsvis fritt for å få mest mulig åpenhjertige tilbakemeldinger fra toneangivende kretser. Temaer som angår Microsoft direkte, blant annet pågående rettssaker, diskuteres helst ikke.

På den offisielle briefingen med journalistene, sa Gates at begivenheten er et viktig ledd i prosessen der Microsoft skal finne ut av hvordan de skal prioritere sine prosjekter innen Internett-relatert programvare.

Overfor sine gjester, la Gates ut om hvordan han mener Internett har utviklet seg. Han skildret tre stadier eller generasjoner i Internett-alderen.

Den første svarer til årene fra 1995 til 1998, der bedrifter fokuserte på å legge opp nettsteder med informasjon, og nøyde seg med å måle hvor ofte sidene ble lest.

Det andre stadiet kjennetegnes av at bedrifter gjør det de kan for å få til så mange transaksjoner på Internett som mulig, uten å skjele til kostnadene. Det eneste de måler, er brutto salg. Ifølge Gates befinner de fleste seg fortsatt på dette stadiet.

Tredje generasjons Internett-bruk er noe de mest framskredne står på terskelen til. Her står fortjeneste og kunnskapsarbeidere i fokus. Bedrifter vil prioritere Internett-virksomhet som gir pluss i regnskapene, og legge opp til gode arbeidsforhold for kunnskapsarbeidere gjennom en rekke moderne teknologier og avanserte klientmaskiner. Gates så blant annet for seg hvordan talegjenkjenning brukes i webformidlede forretningstransaksjoner.

Gates' visjoner har en tendens til å prege selskapets markedsføring. Hvis du i løpet av de kommende tolv månedene hører en Microsoft-er legge ut om de tre stadiene i næringslivets bruk av Internett, vet du hvor tankene kommer fra.

Les også:


DnBs toppsjef på kaffe-slabberas hjemme hos Gates
Bill Gates forutser en fremtid uten Microsoft
Bill Gates resirkulerer gamle idéer

Til toppen