Bill vil granske dine nettvaner

Undersøkelser viser at stadig flere kvinner kommer seg på nett, og gjør det til et mer feminint sted å være. Nå vil Microsoft og America Online undersøke nærmere hvorfor dette skjer, og hvordan nettet påvirker deg.

De dagene da Internett var dominert av teknologi-fikserte menn er definitivt over. Nå kjøper jentene luft-frisker til offentlige toaletter på nett.

I slutten av mars kunne Media Metrix melde at USA, verdens desidert største internettsamfunn, har like mange kvinnelige som mannlige nettbrukere. For tre år siden var scenariet ganske annerledes; da sto gutta for 82 prosent av bruken.

USA består i dag av flere kvinner enn menn, og eksperter regner med at internettbruken om ikke lenge vil reflektere sammensetningen av den amerikanske befolkningen.

En undersøkelse foretatt av Strategis Group viser at selvom begge kjønn bruker Internett like mye, består hoverdforskjellen i hvordan nettet blir brukt. Økningen i antall kvinner på nett forklarer blant annet hvorfor klær er den raskest voksende e-handelsvaren, da kvinner som handler på nett kjøper fire ganger så mye klær som menn, mener Jeff Moore, som er Internett-konsulent hos Strategis Group.

Moore opplyser også til Reuters at menn kjøper tre ganger så mye programvare og fem ganger så mye elektronikk som kvinner på nettet. Nylig ble det, ifølge amerikanske medier, rapportert at mer enn 96 millioner kvinner vil være på nett innen 2001, og det skal være 45 prosent av verdens nettbrukere.

Men selv om vi vet mye om nettbrukerne og deres oppførsel på verdensveven er det fremdeles svært mye vi ikke vet. Dette skal imidlertid Bill Gates og kompani nå finne ut mer om: Internettets påvirkning på samfunnet, fra den effekten det har på familier til hvordan det forandrer verdensøkonomien, vil presenteres i en undersøkelse som skal gjennomføres av gigantene America Online Inc. (AOL) og Microsoft Corp, melder Associated Press.

- Internett former måten vi arbeider på, hvordan vi leker og hvordan vi lærer, sier Jeffrey Cole, som er hovedansvarlig for undersøkelsen. - Det er ingenting som ikke lar seg påvirke av denne teknologien, slår han fast.

Cole mener også at denne type undersøkelse burde vært foretatt da TV-en ble tilgjengelig på 1940- og 50-tallet. Omtrent halvparten av amerikanske husholdninger har datamaskin, og omtrent en tredjedel av disse bruker Internett.

Undersøkelsen vil kartlegge hvordan tid med familien, politiske holdninger og sosialt liv påvirkes ved anskaffelse av PC og Internett. Om folk bruker mindre tid på TV-titting eller på å snakke med familiemedlemmer, og om de blir mer liberale eller mer politisk aktive.

Undersøkelsen vil også kartlegge bruk av nettbankbruk, handle-vaner, trygghet ved bruk av kredittkort på nett og hvordan e-post påvirker andre former for kommunikasjon - for å nevne noe.

Deltakerne skal sannsynligvis svare på omtrent 100 spørsmål, sier Cole til AP.

- Målet er å foreta undersøkelsen år etter år; følge de samme familiene og se på endringen i holdninger og oppførsel.

Både Microsoft og AOL hevder at undersøkelsen skal brukes til å tjene sine kunder bedre. Og Cole understreker at sponsorene, blant andre The Walt Disney Co. og Sony, verken vil påvirke spørsmålene eller analysen.

Singapore og Italia skal også delta i undersøkelsen det første året. Deretter vil en rekke andre land komme med de neste tre til fem årene. Resultatene blir presentert årlig, med start neste år.

Til toppen