Billig fasttelefoni ga ny vestlandsrakett

Combitel etablerte seg innen bredbånd, men den største veksten kommer fra fasttelefoni.

Bredbåndsselskapet Combitel har vokst i rakettfart siden det ble etablert høsten 2000. Kjernen i selskapets profil er abonnementstjenester innenfor telekommunikasjon og bredbånd, og selskapet sammenligner seg med det svenskeide selskapet NextGenTel.

Det Bergen-baserte selskapet er totalleverandør av både mobiltelefoni, fasttelefoni og IP-telefoni og rundet i 2006 rundt 60 000 kunder. Omsetningen i november var på 10 millioner kroner, 32 prosent mer enn i samme måned i 2005.

Men nokså overraskende er det ikke på IP-telefoni, men fasttelefoni, Combitel opplever den sterke veksten.

– Vi har hatt en gedigen vekst i 2006, som i hovedsak kommer fra fasttelefoni med nesten 10 000 nye kunder bare i løpet av det siste halvåret, forteller markedsdirektør Aleksander Helmersberg i Combitel til digi.no.

Helmersberg mener IP-telefoni på ingen måte har tatt av. I Norge antas det i dag å være 250 000 IP-telefonikunder, der de fleste er kunder av enten Telio eller Telenor.

– Folk er fortsatt skeptisk til kvaliteten med telefoni som går over bredbånd, og foretrekker heller billigere stabil fasttelefoni, framholder Helmersberg.

Ifølge telepriser.no har Combitel lenge ligget som Norges billigste fasttelefonleverandør.

Bredbåndsselskapet har i tillegg fått mellom 15 000 til 20 000 nye mobiltelefonikunder i løpet av året.

Nå trenger Combitel flere folk for å håndtere etterspørselen, og må støvsuge markedet.

For Helmersberg medgir at det i dag er svært vanskelig å få tak i gode hoder.

Selskapet har vokst fra 26 ansatte i 2005 til nå 76 ansatte, og har økt staben 200 prosent på kundeservice. Nå trenger Combitel opptil 20 nye hoder, som skal være tilgjengelig for kunden.

– Det er mange om beinet for å få tak i de snille og serviceinnstilte folkene. Vi har i alt fem forskjellige produkter og tjenester som skal forklares til våre sluttkunder, forteller han.

Et av suksesskriteriene til Combitel er å ha de beste menneskene på kundeservice.

– Vi styrer unna folk som bare trenger et sted å være for å få lønn. Målet vårt er å utkonkurrere alle i bransjen på kundeservice, og da må vi ha mennesker som har de rette egenskapene. Vi skal ha mennesker som smiler naturlig og som liker å samtale med andre mennesker, sier Helmersberg.

Til toppen