Samsung Galaxy S III med knust skjerm etter fall. (Bilde: Per Ervland)

Billigere å reparere Galaxy-skjermen

Samsung med nytt tjenestetilbud for de dyreste modellene.

Oppdatering 6. desember 2013: Betingelsene som er oppgitt i denne saken, gjelder ikke lenger. Prisene er nå betydelig høyere, men avhenger ikke lenger alder på mobilen. Nye betingelser er tilgjengelige blant annet her.

Den store skjermen på dagens smartmobiler og nettbrett er svært utsatt dersom mobilen faller i bakken. Enkelte modeller har også et bakstykke som kan gå i stykker ved solide støt. Reparasjonen av slike skader har blitt et eget marked for enkelte aktører, men billig er det ikke. Priser på mellom 1500 og 2000 kroner for bytte av skjerm eller frontdeksel, er ikke uvanlig.

Samsung kunngjorde i dag et nytt tjenestetilbud for kundene av selskapet nyere Galaxy-modeller – Galaxy S II og S III, Galaxy Note og til dels også Note 10.1.

Dette tjenestetilbudet består av flere deler, men det som kanskje er mest iøynefallende er prisen som loves for reparasjon av skadde skjermer på Galaxy Note, Galaxy S II og S III, nemlig 700 kroner. Dette er mye betydelig lavere enn det tilbudet på 2100 kroner som eieren av Galaxy S III-mobilen, som er avbildet i denne saken, har fått av en reparatør.

Det er noen forutsetninger knyttet til prisen. Mobilen må være nyere enn 12 måneder og reparasjonen må foretas hos et Samsung Quick Support Center, som skal kunne reparere mindre skader eller bytte skjermer mens kunden venter. Dersom skaden ikke kan repareres på stedet, får kunden låne en like god eller bedre smartmobil.

De første supportsenterne av denne typen åpner i Norge den første 1. september. Flere skal åpnes utover høsten. Samsung har ikke kunngjort hvor disse sentrene vil være lokalisert, men en oversikt vil bli å finne på selskapets norske nettsted.

Samsung Quick Support Center inngår i en ordning som Samsung kaller for Samsung Mobile Premium Service. Denne omfatter også gratis og utvidet support via telefon og chat, hjelp i utvalgte butikker med migrering av brukerdata fra iPhone til Galaxy-modeller, samt Samsung Easy Upgrade – hvor brukerne kan ta med Galaxy-enheten til utvalgte forhandlere for å få programvaren oppdatert. Det er uklart hvilke fordeler dette vil gi framfor dagens innebygde løsning.

Til toppen