BEDRIFTSTEKNOLOGI

Billigere blir det ikke

Den norske nettbutikken CoShopper.no selger blant annet Apples iMac med barberblad-tynne marginer, viser tall digi.no har fått tak i. Her er regnestykket som viser hvordan du kan spare tusenvis av kroner.

Einar Ryvarden
16. aug. 1999 - 15:27

En rask sjekk viser at den nye norske nettbutikken Coshopper.no holder svært lave priser. På de nye nettsidene finner du blant annet PC-er og mobiltelefoner med hva selskapet hevder er avslag i tusenkroners-klassen (se tidligere sak under).

At rabattene skal være så høye virker som drøye påstander fordi resten av databransjen klager over sterkt pressede marginer.

Holder CoShopper sine lave priser, burde kundene renne på mens andre forhandlere burde gråte. For selskapet selger blant annet Apples fargeglade iMac-maskiner nesten til kostpris. Prissammenlikningen avdekker at de tradisjonelle forhandlere tjener svært godt.

Slik ser regnestykket ut: CoShopper sier at Apples gatepris er 13.100 kroner. Dersom ti kunder melder seg på lover CoShopper å selge ut maskinen til 11.180 kroner, et avslag på hele 1920 kroner.

Hos Apple Norge får digi.no bekreftet at anbefalt listepris ligger på 13.000 kroner, men at noen forhandlere selger maskinen for 12.500.

- De har et meget lavt dekningsbidrag, her tjener de nesten ikke penger, forteller Live Leer, markedskoordinator hos Apple Norge.

Leer vil ikke fortelle hvor mye Apple-forhandlerne har, men indikerer at CoShopper sitter igjen med et par prosent i fortjeneste. Ut fra dette, kan man regne seg til at forhandlerne vanligvis har en margin på 16-17 prosent.

- Vi mener CoShoppers marginer ikke er til å leve med over tid - du skal tross alt behandle ordre og sende ut varer, mener Leer.

Lars Grini, daglig leder i CoShopper, kommer med overraskende innrømmelser da digi.no konfronterer ham med tallene.

- Vi har beregnet oss ingen eller minimal fortjeneste i åpningsperioden. Vi skal kapre markedsandeler og skaffe oss mange kunder. Målet er etter hvert å få så mange kunder at vi kan hente ut en margin som vi kan leve av uten å øke prisene, sier Grini.

Grini indikerer overfor digi.no at CoShopper vil kunne leve og vokse med en margin på fire-fem prosent. Dette klarer han med salg over Internett og et fåtall ansatte (seks nå, ti i løpet av året).

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.