Bilprodusenter inngår nettallianser

For å kapre nettkunder går de to bilprodusentene Ford Motor Company og General Motors Corp. sammen med hvert sitt nettselskap: GM med America Online (AOL) og Ford med Yahoo!. Et mål er å raskest mulig tilby nettilgang i bilen.

En avtale mellom America Online (AOL) og General Motors Corp. skal sikre nettilgang i GM-biler innen midten av 2000. Ifølge markedsføringsplaner skal også GM nå de 20 millioner AOL-brukerne gjennom AOLs bil-tjeneste.

GM vil ta i bruk sitt system for satellitt-basert informasjon for bilførere, OnStar, og bruke dette systemet til å videreutvikle flere av AOLs kommunikasjonstjenester som e-post og meldingsformidling, skriver Wall Street Journal. Etter hvert er planen at bilførerne skal kunne bruke AOL-tjenester som å kjøpe kinobilletter fra sin bil.

AOL har i tillegg investert halvannen milliarder dollar, eller nærmere 12 milliarder norske kroner, i GM Hughes Electronics som driver med nettaksess via satellitt.

Ford Motor Co. har på sin side inngått en avtale med Yahoo! for å nå de rundt 105 millioner brukerne av Yahoo! og drive trafikk fra bilseksjonen til Yahoo! over på Fords hjemmesider.

Ford annonserte også at selskapet planlegger å tilby nettilgang og andre kommunikasjonsfunksjoner som e-post, navigasjonsverktøy og trafikkinformasjon i de fleste av Lincoln-modellene i USA. I Europa blir Ford Focus modellen det først satses på (september).

Eiere av Ford-kjøretøy vil få tilgang til personaliserte tjenester gjennom Yahoo Autos.

I første omgang inkluderer ikke Ford/Yahoo!-avtalen nettilgang i Ford-biler, men dette er noe det føres samtaler om, ifølge Wall Street Journal.

Til toppen