JUSS OG SAMFUNN

Bilselgere.com jubler over journaliststreiken

Streikende avisjournalister setter fart på bilsalget på nett. Mens det i papiravisenes annonseflaggskip Aftenposten snart ikke lenger er en bilannonse å se, rapporterer bilselgerne på nett om svært hyggelig vekst.

4. juni 2002 - 14:22
digi.no

AutobørsenHelmer Teksdal







Roar Brauti

- Vi har opplevd en økning på mellom 10 og 15 prosent både målt i antall solgte biler, annonser og ikke minst trafikk på nettstedet bilmegleren.no, sier Brauti

nårom







Daglig lederTerje Seljesethi Aftenpostens digitale rubrikkannonsesatsingFINNdeler frykten for at journaliststreiken blir langvarig, men må likevel si seg fornøyd med en trafikkmessig "all-time-high-notering" i forrige uke.





- På kort sikt blir nok vi som jobber på web journaliststreikens vinnere, men det er åpenbart uheldig for oss at eieren vår lider. Jeg mener det er riktig å gi ut Aftenposten slik man gjør nå, rubrikkannonsørene som tredjepart skal jo ikke lide for at journalistene streiker, men det kan definitivt være skummelt for Aftenposten som foretrukket annonseorgan dersom streiken blir langvarig, sier Seljeseth. Han sier seg dermed enig med Brauti i at mange av de som nå fristes til å prøve ut nye markedskanaler kan oppleve at de faktisk virker, og at de dermed kan være tapt for Aftenposten for lang tid fremover.





- Men det samme argumentet kan vel brukes på f.eks. Nettavisen.no? En stillingsannonse i et banner på sportssiden vil vel ha samme effekt der som en tilsvarende løsning på papir?



- Betyr det at vi kan vente oss et enda tettere samarbeid mellom Aftenpostens nettavis og finn.no?



Men FINN og Aftenposten må se til å kaste seg rundt, for de er ikke alene om å tenke i slike baner. digi.no vet at nevnte Nettavisen.no er i ferd med å inngå et samarbeid nettopp på bilrubrikkannonsering med SOL-eideBilguiden.no


Henning Sunddigi.no




Via denne lenken kan du selv ta en tyvtitt på hva Nettavisen har på beddingen.


Etter det digi.no har grunn til å tro vil Nettavisen knytte søkemuligheter til Bilguidens database direkte fra artikkelnivå - en "masterplan" som sikkert mange i FINN/Aftenposten vil nikke gjenkjennende til.

Inntil videre kan bilselgerne på nett glede seg over at journaliststreiken i skrivende stund ser ut til å være like fastlåst som før..

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.