bitch, bølle og babe!
Man må være bitch nok til å kunne stille alle de spørsmålene som er så fundamentale at de høres ut som ren vrangvilje (selv om de faktisk ikke er det). For eksempel:
- Hva er egentlig vitsen med dette? (Om et hvilket som helst produkt, om en hvilken som helst beslutning, om en hvilken som helst organisasjon.)
- Hvorfor i all verden skulle en bruker/kunde velge å bruke tid/penger på dette? (Om et hvilket som helst produkt, en hvilken som helst tjeneste, et hvilket som helst nettsted.)
- Er dette egentlig nødvendig? (Om absolutt alt.)
Man må være bølle nok til å kunne piske på helt over målstreken. Dot.com-bransjen er full av innovatører, visjonære og andre drømmere, som har høytflyvende ambisjoner, men innfrielses-evner som ikke står i samsvar. Noen må holde idémakerne i ørene, også etter at de for lengst har mistet interessen!
Suksess ligger nemlig ikke i ambisjon, i visjon og i vyer lenger. Derimot ligger suksess i gjennomføring, fullføring og innfrielse.
Ett aspekt av dette er "Money talks and bullshit walks". Man må være bølle nok til å skjære kontant igjennom alle fagre ord, og fokusere på bunnlinjen. Men det dreier seg ikke bare om penger. Et annet aspekt er tydelighet: Mindre svada og mer klar tale, både innad og utad!
En bonus er dessuten at "den gode bølletheten" skaper trygghet: Jo lavere svada-faktor og jo mer klar tale man får, jo tryggere blir alle på hvor de står og hva som skjer. "Bølle-faktoren" er kanskje ikke alltid like hyggelig, men den er både konsekvent, forutsigbar og pålitelig! (I motsetning til ganske mye annet i bransjen akkurat nå.)
Babe
Selvfølgelig er ikke verken desillusjonerthet eller handlekraft nok i seg selv. Vi er ikke mer enn mennesker, så det hele må mykes opp om vi i det hele tatt skal orke å holde på. Dette er det jeg kaller "babe-faktoren".
Den som vil overleve må nemlig også ha
- Sosial smidighet
- Emosjonell intelligens (EQ)
- Evnen til å tillate både seg selv og andre å være hele mennesker.