Bjørn Formo: - Lettere å ta kunder fra Telenor nå

Fra tidligere å ha ledet et selskap som skulle utfordre Telenor i Norge, er nå Bjørn Formo tilbake hos Telenor, snart som nyutnevnt medlem av konsernledelsen.

Bjørn Formo ble headhuntet fra Telenor Bedrift i 1997 for å lede Telia Norges satsing på det nyliberaliserte norske telemarkedet i 1998. Det hele endte da Telenor og Telia bestemte seg for å fusjonere og Telia solgte sitt norske datterselskap tidlig i desember 1999. En uke senere ble fusjonen med Telenor avviklet av den svenske og den norske statsministeren, men Telia Norge var likevel historie etter å ha blitt kjøpt av Enitel.

I dag er Telia tilbake i Norge etter å ha kjøpt NetCom, mens tidligere administrerende direktør i Telia Norge, Bjørn Formo snart er nyetablert i Telenors konsernledelse etter et kort mellomspill i WiCom.

Formo sier til digitoday.no at han ser at det er konkurranse i markedet både på fasttelefoni og mobil, men ser også et marked som er i utvikling og som i kort tid har vært i reell konkurranse der posisjonene ikke har festet seg ennå.

- En skal heller ikke glemme at mens Telenor ser ut av Norge, ser mange andre inn til Norge, sier Formo og legger til at det vil komme til å skje mer på den nordiske arenaen.

- I forhold til bildet vi så i 1997/'98 er det en helt annen konkurranse med et større press nå. Dette har flere aspekter, for med konkurranse har også Telenor blitt mer dynamisk, sier han.

- Da det ble åpnet for konkurranse i telemarkedet i 1998, skulle det ifølge Tormod Hermansen selv være lett å ta kunder fra Telenor. Ble det slik, og er det fortsatt slik?

- Det er lettere å ta kunder fra Telenor, teknisk sett. Tidligere hadde vi prefiksene, som nå er helt borte og erstattet med fast forvalg. En har også nye abonnementsløsninger på mobil, der det er mange tilbydere. Det er ikke nødvendigvis viktigst med to mobilnett, samfunnsøkonomisk sett. Vi regnet i Telia Norge lenge på det tredje mobilnettet og kom til at det ikke lot seg gjøre å få det lønnsomt.

- Klarte dere å innfri forventningene i den nye konkurransesituasjonen med Telenor i 1998?

- I etterpåklokskapens lys synes jeg ikke det. Jeg tror den måten som vi, det vil si Telia opptrådte på, hadde et for stort fokus på interne forhold som det å bygge nett og backoffice-løsninger, fremfor å få inn kunder. Om det var mulig da. Men dette var Telias måte å gjøre det på. Det er blant annet denne kunnskapen jeg nå tar med meg til Telenor, som også skal ut av Norge og konkurrere med andre større selskap andre steder.

- Det er kundene som bestemmer hvor god du er, avslutter Bjørn Formo.

Til toppen