Exit Pakistan for Blackberry. (Foto: All Over Press)

Blackberry forlater Pakistan. Nekter å la seg overvåke

Gir opp et marked med 192 millioner innbyggere.

Pakistanske myndigheter skal i sommer ha sendt ut varsel om at alle mobiloperatører i landet måtte stenge tilgangen til Blackberry Enterprise Services (BES).

Dette er kjernen i Blackberrys sikre kommunikasjonsplattform for bedriftsmarkedet med ende-til-ende-kryptering for å beskytte datatrafikk, e-post og meldinger.

Tjenestene måtte opphøre senest 30. november av «hensyn til sikkerheten», ifølge et dekret fra Pakistan Telecommunication Authority, som nyhetsbyrået Reuters omtalte i juli.

I går løp fristen ut. Da kom Blackberry med en formell forklaring, og begrunnelse for hvorfor de velger å avvikle all sin virksomhet i Pakistan, et land som med over 192 millioner innbyggere er verdens 6. mest folkerike nasjon.

– Derfor forlater vi Pakistan

– Selv om vi beklager å forlate et så viktig marked, så ville det å bli værende ha betydd at vi måtte kullkaste vår forpliktelse om å beskytte brukernes personvern. Det er et kompromiss vi ikke er villige til å ta, skriver selskapet i en kunngjøring, før de fortsetter:

– Sannheten er at den pakistanske regjering ønsket å overvåke all datatrafikk gjennom Enterprise Services. Den slags direktiver nekter vi å rette oss etter. Som vi har sagt mange ganger tidligere, så støtter vi ikke «bakdører» som gir tilgang til kundene våre – noe sted i verden, hevder Blackberry.

Etter at meldingen ble publisert er den oppdatert med at Pakistan har utsatt avviklingen én måned fra 30. november til 30. desember. Blackberry skriver at de vil utsette sin exit fra landet tilsvarende.

Det er uklart hvor mange kunder den vanskeligstilte kanadiske mobilprodusenten hadde i landet. Selskapet understreker at selv om kravet fra myndighetene gjaldt BES-servere, så har de bestemt seg for å trekke seg ut av Pakistan på alle områder, det vil si også de forbrukerrelaterte tjenestene.

Selskapet som var pionerer på smarttelefon og sikret kommunikasjon har slitt voldsomt. På høyden hadde de over 80 millioner aktive kunder globalt. De siste tre årene har tallet falt til rundt 30 millioner. Blackberry lanserte nylig sin første Android-baserte mobiltelefon, som etter eget utsagn er å betrakte som en slags siste sjanse.

Til toppen