BlackBerry-sjef Thorsten Heins har ikke så veldig stor grunn til å smile etter en heller svak åpning av salget av selskapets BlackBerry 10-enheter. (Bilde: Mario Tama/Getty Images/All Over Press)

BlackBerry kan bli solgt

Styret vurderer alle muligheter etter tam BlackBerrry 10-åpning.

Lite tyder foreløpig på at BlackBerry 10 (BB10) og tilhørende håndsett har blitt den redningen for selskapet BlackBerry (tidligere RIM – Research in Motion) hadde håpet, da systemet ble lansert i første kvartal i år. For eksempel viser IDCs markedsanalyse over smartmobilmarkedet i andre kvartal at BlackBerry ikke bare taper markedsandeler, sammenlignet med samme kvartal i fjor, men at kvartalsleveransene av BlackBerry-enheter har blitt 7,7 til 6,8 millioner enheter det siste året.

BlackBerry skal også ha oppgitt av bare 2,7 millioner av leverte smartmobilene, var basert på BB10. Dette, sammen med resten av kvartalsresultatet for det som er det første kvartalet i selskapets avvikende regnskapsår, 2014, førte til at aksjekursen til BlackBerry falt med nærmere 30 prosent i slutten av juni.

Dette er svært negativt for det kanadiske selskapet, som i liten grad tilbyr andre produkter enn BlackBerry-baserte smartmobiler og tjenester til disse.

Derfor etablerte BlackBerrys styre i går en egen komité som skal utforske strategiske alternativer for på sikt å akselerere salget av BlackBerry 10. Blant alternativene som nevnes i en pressmelding, er prosjektsamarbeider, strategiske partnerskap eller allianser, salg av selskapet eller andre mulige transaksjoner.

– Gitt viktigheten og styrkene til teknologien vår, sammen med utviklingen i bransjen og konkurransen i markedet, tror vi at det nå er riktig tidspunkt å utforske strategiske alternativer, Timothy Dattels, som er formann for den nye spesialkomiteen, hvor også BlackBerrys toppsjef, Thorsten Heins, deltar.

– Mens spesialkomiteen fokuserer på å utforske alternativer, vil vi fortsette med vår strategi for å redusere kostnader, øke effektiviteten og akselerere utrullingen av BES 10 (BlackBerry Enterprise Server, red. anm.), i tillegg til å øke utbredelsen av BlackBerry 10-telefoner, lansere multiplattformutgave av den sosiale meldingstjenesten BBM (BlackBerry Messenger, red. anm) og å forfølge mulighetene i innen mobil databehandling ved å utnytte det sikre og pålitelige BlackBerry Global Data Network, sier Heins i pressemeldingen.

    Les også:

Til toppen