Blackberry knuser iPhone

Amerikanerne vraker iPhone til fordel for Blackberry.

Research in Motion (RIM) solgte flest smartphones i USA i første kvartal 2008, og hadde mer en dobbelt så stor markedsandel som nærmeste konkurrent.

RIM leverer den populære smarttelefonen Blackberry, som ifølge ferske tall fra analyseselskapet IDC nå har 44,5 prosent av markedet i årets første tre måneder. Dermed gjør de et kraftig byks opp fra 35,1 prosent kvartalet før.

Apple kom på andreplass med sin iPhone med 19,2 prosent av markedet, ned fra 26,7 prosent forrige kvartal.

Det spekuleres i om noe av fallet skyldes at forrige kvartal innebar gode tall fra julesalget.

En annen grunn kan være at mange venter på neste generasjon iPhone, som ryktes å ha nye funksjoner som 3G og GPS. Enkelte hevder også at Apple vil lansere en billig-versjon av sin telefon, for å kapre ytterligere markedsandeler.

Palm kom på tredjeplass med 13,4 prosent av salget. Det er opp fra 7,9 prosent forrige kvartal. Ifølge IDC skyldes mye av oppgangen lanseringen av selskapets Centro-modell i februar.

Samsung solgte 8,6 prosent av smarttelefonene, opp fra 5,1 forrige kvartal. Dermed kom det koreanske teknologiselskapet på fjerdeplass i det lukrative amerikanske markedet for smartphones.

Da gikk det dårligere for Motorola og High Tech Computer (HTC). Motorola har gjort det dårlig en stund og fortsetter den dårlige trenden. Selskapet går fra 7,5 prosent av det amerikanske smartphone-markedet i forrige kvartal, til katastrofale 2,6 prosent i siste kvartal.

HTCs markedsandeler falt fra 7,9 prosent i forrige kvartal, til 4,1 prosent i årets første kvartal.

    Les også:

Til toppen