Thorsten Heins (54) er utpekt som ny konsernsjef i RIM etter Lazaridis og Balsillie. Han overtar en falmende mobilgigant med store utfordringer. (Bilde: Reuters)

Blackberry-sjefene gir seg

Tysker tar over kriserammede Research in Motion.

Mike Lazaridis og Jim Balsillie har ledet RIM (Research in Motion) i fellesskap de siste 20 årene.

Sent søndag valgte de to likestilte toppsjefene å kaste kortene.

Den ikke helt overraskende beslutningen kom etter lengre tids deprimerende kvartalstall, utsatte lanseringer og generelle problemer med å svare på konkurransen fra Android og Apples iOS.

Sinte investorer har i flere måneder økt presset om en større strategisk endring hos Blackberry-produsenten.

På tide å gå:  gründer Mike Lazaridis (til v.) og hans med-konsernsjef  Jim Balsillie. Begge beholder plassene sine i styret, samt en betydelig aksjeportefølje.
På tide å gå: gründer Mike Lazaridis (til v.) og hans med-konsernsjef Jim Balsillie. Begge beholder plassene sine i styret, samt en betydelig aksjeportefølje. Bilde: Reuters

Den relativt ukjente tyskeren Thorsten Heins (54) er utpekt til ny president og konsernsjef. Han har knappe fire års fartstid fra RIM-ledelsen, sist som en av selskapets to chief operating officers.

Før det kom Heins fra en 23-årig karriere i Siemens som endte med stillingen som teknologidirektør og styremedlem i Siemens Communication Group.

Tiden var moden

Lazaridis og Balsillie gir samtidig fra seg rollene som styreleder, også det en funksjon de delte. Begge forblir i styret, men nå i ikke-operative roller som henholdsvis nestleder og ordinært medlem.

- Det kommer en tid da grunderne i ethvert vellykket selskap ser behovet for å overlate stafettpinnen til nytt lederskap. Jim og jeg fortalte styret at vi mente tiden var moden nå, sier Mike Lazaridis i en pressemelding.

De har begge betydelige eierinteresser i det kanadiske selskapet. Mellom seg kontrollerer de 10 prosent av RIM-aksjene. Lazaridis varsler at han vil kjøpe seg opp.

- Jeg er så overbevist om RIMs framtid at jeg har til hensikt å kjøpe aksjer i selskapet for ytterligere 50 millioner dollar på det åpne markedet, sier Lazaridis.

Endrer ikke kurs

Noe av kritikken mot RIM skyldtes fiaskoen med nettbrettet PlayBook og kraftige forsinkelser med det nye operativsystemet.

Det viktigste strategiske grepet RIM har tatt de siste to årene var kjøpet av sanntidsoperativsystemet QNX høsten 2010, med tanke på å tilby én avansert plattform for både nettbrett og smartmobiler, under merkevaren Blackberry 10.

Denne strategien står de fortsatt fast ved. Det blir ingen endring av den grunnleggende strategien som allerede var lagt av de avtroppende konsernsjefene. Det sier selskapet i et intervju med Wall Street Journal.

Samtidig gis det heller ingen konkrete datoer for lanseringen som er ment å snu den negative trenden. Det er ventet at Blackberry 10, og følgelig nye avanserte smarttelefoner, først vil være på markedet mot slutten av året.

En oppdatert versjon 2.0 av nettbrettet som så langt har solgt dårlig skal lanseres i februar.

Så får vi se om det er nok. Tre fjerdedeler av RIMs aksjeverdi har dunstet vekk fra børsen bare det siste året.

    Les også:

Til toppen