SLITER: Blackberry-toppsjef Thorsten Heins klarte ikke å imponere markedet med nye Blackberry 10 på gårsdagens pressekonferanse i New York. (Bilde: Mario Tama/Getty Images/All Over Press)

Blackberry stuper

Dårlig mottakelse for ny mobilplattform – og selskapets nye navn.

Skadeskutte Research in Motion (RIM) presenterte i går nytt operativsystem for Blackberry og to nye smartmobiler.

*** Etter mye hype i forkant reagerte markedet med stor skuffelse. I etterhandelen er aksjekursen ned over 12 prosent. ***

RIM er død. Leve Blackberry?

Aller først: Kanskje blir det nå slutt på dårlige ordspill av typen «Research in slow motion».

Det kanadiske selskapet som ble grunnlagt i 1984 bytter nemlig firmanavn til Blackberry. Heretter skal de altså hete det samme som hovedproduktet, som utenfor hjemmemarkedet har vært et sterkere varemerke.

– Navnebyttet skjer ved et avgjørende øyeblikk i selskapets historie, sier toppsjef Thorsten Heins i en uttalelse.

Blackberry Z10
Blackberry Z10

Det store fallet

RIM var i glansdagene Canadas mest verdifulle selskap. De var overlegent størst og også synonymt med smartmobiler i Nord-Amerika.

Siden toppen i 2008 har mer enn 90 prosent av markedsverdien smuldret bort i takt med tapte markedsandeler. Likheten med Nokia er slående. Ingen av dem klarte å hamle opp med konkurransen fra iPhone og telefoner med Googles Android.

Lanseringen onsdag blir regnet for å være et være eller ikke være for Blackberry, som selskapet nå heter. Lykkes de ikke nå ser framtiden svært blek ut.

Dette er nytt

Fra scenen i New York trakk Heins fram en ny smartmobil med 4,2 tommers berøringsskjerm døpt Blackberry Z10, samt modellen Q10 med deres tradisjonelle fysiske tastatur i kombinasjon med en mindre skjerm.

Det nye operativsystemet, Blackberry 10 (BB10), som opprinnelig skulle foreligge tilbake i 2011 og følgelig er sterkt forsinket, vil ha minst 70.000 apper fra starten av, ble det kunngjort.

– Operativsystemet er ingen evolusjon fra tidligere versjoner. Det er helt nytt, i den grad at grensesnittet vil føles fremmed for eksisterende Blackberry-kunder, skriver den anerkjente teknologiskribenten Walt Mossberg i Wall Street Journal.

Selv om Mossberg liker mye av det han ser, trekker han også frem flere svakheter, hvorav de mest vesentlige er få applikasjoner, samt at BB10 ikke har et eget nettskybasert økosystem for lagring og deling av filer, slik Apple har med iCloud, Google med Drive eller Microsofts SkyDrive.

CNN påpeker at Blackberry ikke har noe skamme seg over med det nye operativsystemet og de nye smartmobiltelefonene. Men produktene er heller ikke bedre enn «godt nok» uten å bringe noe veldig innovativt til bordet, sammenlignet med konkurrentene.

    Les også:

Til toppen