Blåmandag for Jobs

Steve Jobs' opphausede medieevent i California mandag, var en nedtur, ifølge representanter for europeisk presse som var blitt fløyet inn til VIP-begivenheten. - Her var intet nytt, mente flere tyske pressefolk og var slett ikke fornøyd med at Jobs uteble fra spørsmålsrunden.

Det som skulle være en merkedag for Apple, ble litt av en nedtur for pressen og tyder på at "Det nye Apple" ikke har greid å kvitte seg med unoter fra "Det gamle Apple."

Fra starten var begivenheten uorganisert og tilfeldig. Det var massevis av Apple-personell overalt, men ingen tok initiativ til å kommunisere med flere hundre pressefolk som var blitt spesialinvitert til begivenheten og ble stående som sild i tønne i en time for å vente på plass langt fremme i Flint Auditorium der presentasjonen ble holdt.

Etter Apples presentasjon av Think Different-strategien, ble det avholdt en sesjon hvor pressen kunne stille spørsmål til Apple-ledelsen.

Bare ikke Steve Jobs. Han fant det ikke bryet verdt å møte pressen som hadde fløyet inn fra hele verden for å møte ham. Seansen ble overlatt til salgsdirektør Mitch Mandich og markedsdirektør Phillip Schiller.

Det hele gikk rolig og greit for seg, og duoen besvarte standardspørsmål fra verdenspressen. Likevel var det en litt urolig stemning, særlig blant de ti-talls europeiske journalister som var spesialinvitert til "a major announcement" i Cupertino.

Dette kom til syne litt senere da den europeiske pressen ble igjen og toppsjefene i Apple Europe besvarte spørsmål om utviklingen i de europeiske markedene. Diego Piacentini, sjef for Apple i Europa, fikk de mest direkte spørsmålene av den europeiske pressen.

Etter at Piacentini hadde forklart at det kom til å ta minst fem måneder før mange av disse nye programmene vil kunne gjennomføres i Europa - som følge av forskjellig valuta, språk, kultur, og forretningsmodeller - hadde en representant fra nederlansk presse fått nok.

Han mente at Apple rett og slett hadde lurt ham til å komme til USA for å høre nyheter som han hadde skrevet om for flere måneder siden. Deretter følgte et par tyske pressefolk opp i samme ånd.

- Her var det intet nytt.

Piacentini valgte å stille seg uforstående til kritikken. Han mente det Jobs hadde presentert var det største som har skjedd med Apple på lang tid. Dette gjorde nevnte journalister enda mer fortørnet, og de gjentok sin kritikk. Det ble en ganske ufin stemning i salen, som ikke forsvant før hele begivenheten var slutt.

Det ble heller ikke noen stor suksess da selskapet fortalte at den europeiske presse var invitert til en tur i utviklingslaboratoriene tirsdag ettermiddag. Problemet var bare at de fleste skulle fly hjem i tirsdag morgen.

Carlos Perez Albalaejo, Direktør for MacWorld i Spania, hadde følgende kommentarer til digi.no:

- Apple trykker disse nyhetene ned i halsen vår akkurat som de har drevet med de siste 6-7 årene. De hører ikke på kundene sine og fornærmer oss med å presentere dette som en megabegivenhet i Apples historie.

- Det var rett og slett klossete håndtering og overdreven opphausing av begivenheten - for så vidt gamle synder i Apple-sammenheng, som skapte den negative holdningen til det som egentlig var en stor begivenhet. Det er ufattelig at et selskap som lanserer nye, billige og raske Mac-er og kunngjør overgang til direktesalg og ordrebasert produksjon, blir beskyldt for å ikke å ha noe nytt å rapportere.

Til toppen