Blander betalt og redaksjonelt innhold

Goto.com er en søkemotor med en litt uvanlig forretningsmodell. Annonsører kan betale for å få egne sider listet og integrert med søkeresultatene.

De store søke- og katalogtjenestene legger stor vekt på å skille funksjonelt (redaksjonelt) innhold fra betalt innhold. Det funksjonelle innholdet i tjenester som Hotbot og norske Kvasir er pekere til websider som samles inn ved hjelp av roboter eller redaksjonelt ved hjelp av nettjegere. Betalt innhold er vanlige annonsebannere som vises adskilt fra søkeresultatene.

Goto.com er en av tjenestene som har tatt et betydelig skritt ut i det ukjente ved å integrere betalt innhold med søkeresultatene. Annonsører kan gi bud på nøkkelord. De som betaler mest får deres sider listet øverst i søkeresultatet når de respektive nøkkelord benyttes av den som søker. Brukerne informeres om hvor mye den enkelte annonsøren har betalt.

Etter de betalte opplistingene kommer det robotindekserte søkeresultatet. Til denne delen benyttes søkemotoren fra Inktomi. Denne betraktes som verdens ledende og benyttes blant annet av Hotbot, Microsoft og Yahoo.

Tjenesten høster nå betydelig popularitet både blant investorer, forbrukere og annonsører. Søkemotoren ble (i følge dem selv) den 64. mest besøkte nettjeneste i juni og har per dags dato over 1000 annonsører.

Er dette kun et blaff? Ønsker brukerne virkelig å få betalt innhold som del av søkeresultatet?

Det synes i hvert fall opplagt at brukerne ikke er fornøyd med dagens søkemotorer. De gir for mange treff og kvaliteten på treffene er for dårlig. Bannermodellen gir ellers for lite inntekter i forhold til forventningene. Hele bransjen er på jakt etter alternative forretningsmodeller.

Til toppen