Blandet start på børs for medie-gigant

Den fusjonerte medie-giganten Vivendi Universal fikk en svak start på børsen i går, men kursen henter seg inn i dag.

Verdens nest største mediaselskap, franske Vivendi Universal, hadde en svak første dag på børsen i Paris i går. Aksjen falt 1,6 prosent, men henter seg kraftig inn i dag og er opp over tre prosent til 76,5 franc.

Vivendi Universal er et resultat av sammenslåingen av Vivendi, Canal Plus og Seagram (som eier Universal Studios). Det var i juni at selskapene bekreftet fusjonen og det nye selskapet utgjør med dette verdens nest største mediaselskap etter AOL Time Warner. Selskapet har mer enn 500 milliarder kroner i årlige inntekter og en markedsverdi på bortimot 900 milliarder kroner. Til sammenligning har Telenor en markedsverdi på 73 milliarder.

Selskapet er et skikkelig konglomerat i ordets rette betydning. Virksomhetsområdene spenner fra distribusjon av sprit, forlagsvirksomhet, musikk, telefoni, TV og film og selvfølgelig internettjenester. Dog er det forventet at flere virksomheter blir solgt for å rendyrke virksomheten.

Til toppen