Blar opp 110 milliarder kroner for Excite@Home

I hva som blir en ny rekord, skal Yahoo! trolig kjøpe kabel- og Internett-selskapet Excite@Home. Prislapp: Utrolige 110 milliarder kroner.

Fusjonsbølgen i Internett-bransjen ruller videre. I kampen om å skape profitable selskaper med den riktige kombinasjonen tjenester, er Exite@Home i ferd med å selge seg til Yahoo, skriver Business Week. Hvis avtalen undertegnes, vil Yahoo! ytterligere forsterke sin posisjon som verdens mest populære stoppested på Internett.

Etter planen skal Yahoo! betale noe mer enn de 110 milliarder kroner (14,2 milliarder dollar) Excite@Home er verdsatt til. Salget kommer ikke som lyn fra klar himmel - allerede for to uker siden fortalte Excite@Home at de var i salgssamtaler med blant andre Yahoo!, Microsoft, America Online, Walt Disney og Infoseek.

110 milliarder kroner er ny rekord - selv i den feberhete, amerikanske Internett-bransjen. Størrelsene på oppgjørene skyldes primært at de skjer med aksjer til svært høye kurser i stedet for kontanter.

Excite@Home er selv et resultat av en fersk fusjon. I januar kjøpte @Home søkemotoren og portalen Excite for hele 50 milliarder kroner. @Home er et kabellinjeselskap som leverer høyhastighets Internett-tilgang til 620.000 kunder.

Planen er, ifølge Business Week, å fusjonere Yahoo! og Excite@Home for å selge ut @Home. Yahoo! skal sammen med teleselskapet AT&T, som er største aksjonær i Excite@Home, bli sittende med store eierposter i @Home, hevder ryktene.

Dersom selskapene gjennomfører denne planen, får Yahoo! seg en solid start i det raskt voksende markedet for høyhastighets Internett. Selskapet vil dermed kunne starte utviklingen og salget av radio, video, nyheter og andre interaktive tjenester. Ifølge Business Week planlegger AT&T å samle sine høyhastighets Internett-systemer i det nye @Home-selskapet.

Yahoo! sikret seg (i april) en annen viktig bit til høyhastighets-puslespillet da de kjøpte Broadcast.com. Yahoo! betalte 43 milliarder kroner for den største leverandøren av video og lyd over Internett. I januar kjøpte dessuten Yahoo! hjemmeside-tjenesten Geocities for 39 milliarder kroner (se tidligere saker under).

I tillegg vil Yahoo! ytterligere forsterke sin lederstilling som verdens mest brukte portal og søkemotor når de får tilført brukerne fra Excite.

Fusjonen og den senere oppsplittingen av selskapet skal være resultatet av en intens maktkamp som avspeiler de valgene hele Internett-bransjen slåss med. En fraksjon, med den kjente teknologiinvestoren John Doerr i spissen, ønsker å lage en ren konkurrent til America Online og levere både linjer og alle tjenestene selv. AT&T-sjefen Michael Armstrong ønsker å åpne opp @Home-nettverket til andre innholdsleverandører for raskere å tjene penger.

Til toppen