Blåser i forbudet mot reklame på SMS

Til tross for forbud om spam på SMS og e-post, mottar Forbrukerombudet stadig flere klager.

Det er forbudt i næringsvirksomhet å rette reklame til fysiske personer gjennom elektroniske kommunikasjonskanaler uten forhåndssamtykke fra mottaker.

Regelverket for utsending av reklame via e-post eller SMS er klart, og ble nedsatt i et eget regelverk fra Forbrukerombudet i februar i 2007.

Likevel synder mange, og noe av problemet er at virksomhetene bare får en henvendelse fra Forbrukerombudet med trussel om bot. Etter det digi.no kjenner til har ennå ingen selskaper blitt stilt erstatningsansvarlig.

- Spam er et stort problem og et prioritert arbeidsområde hos oss, sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon.

Forbrukerombudet behandler flere hundre klager på spam i året, og opplever en sterk vekst i klager fra forbrukere som får reklame sendt til mobiltelefonen.

Nå har Forbrukerombudet igjen slått hardt ned på selskapet Bodyform, som har sendt ut reklame for tannblekingsmiddelet «ProWhiteSmile» via SMS til en rekke forbrukere den siste tiden.

Selskapet har flere ganger tidligere blitt advart av Forbrukerombudet, men har på nytt sendt ut reklame til personer som ikke har samtykket i det.

Daglig leder i Bodyform har nå fått beskjed fra Forbrukerombudet om at det vil bli gitt en bot til selskapet på 100.000 kroner og 50.000 til daglig leder dersom Bodyform bryter regelen igjen.

Thon oppfordrer alle som får reklame på e-post som strider mot reglene i markedsføringsloven § 2b, om å klage det inn til Forbrukerombudet.

Red. anm: Artikkelen er endret 23. april 2014. Daglig leders navn er fjernet.

Til toppen