PlayStation Flow skal være utviklet avPlayStation Wearable Entertainment Technology group (WET). (Bilde: PlayStation Europe (CC BY-NC 2.0))

Aprilspøker 2015

Ble du narret?

Her er knippe av årets teknologi-orienterte aprilspøker.

Det er 1. april i dag og en rekke teknologiaktører har som vanlig forsøkt å holde litt narr med kunder og andre med mer eller mindre vellykkede aprilspøker. Men bare for å understreke det med en gang, så er ingen av sakene på digi.no i dag noen aprilspøk.

Google

Google er nok det teknologiselskapet som i størst grad har bidratt til med slike spøker de siste 10-15 årene. Mest velllykket var dog lanseringen av Gmail den 1. april 2004, noe som ikke var en spøk, selv om mange trodde det.

Lanseringen av Gmail: Google lanserer gratis e-post

Også i år er har selskapet en post-relatert spøk, men denne gang om fysisk post som nå skal gjøres moderne ved hjelp av en skikkelig avansert postkasse, Smartbox, som blant annet kan sortere posten for deg. Det kan jo være at du får noe annet enn bare reklame i postkassen.

 

Venturebeat har samlet en rekke andre av årets 1. april-relaterte morsomheter fra Google, inkludert den speilvendtutgaven på com.google og muligheten til å spille Pac-Man i Google Maps. For å finne steder å spille, må man løse noen små påskenøtter.

Det svenske nettstedet Gaffa.se skriver at Spotify har blitt kjøpt av bandet Kent 7,47 milliarder dollar. Det hendes av musikken til Kent ikke vil være med fra starten etter en relansering av tjenesten fordi man vil være sikre på at serverne tåler trykket.

Vår egen klassiker: Nygaard fikk patent på objektorientering

Flyselskapet SAS opplyser nå at det satser på å fly ut av atmosfæren, noe som skal redusere reisetidene betraktelig. Det loves også hypermoderne underholdningssystemer og et eget bonusprogram, SAS AstroBonus.

Sony kunngjorde i dag en ny versjon av PlayStation, nemlig PlayStation Flow, en kroppsnær utgavene som skal gi brukeren en dypere opplevelse under spillingen. Hva det handler om, kan du se her.

En tidligere runde: Det er gøy å la seg narre

Netflix

TorrentFreak skriver at Netflix har kjøpt Popcorn Time, en mye brukt og omstridt tjeneste for å se film. Det hevdes at Popcorn Time skal relanseres som en slags gratiskanal i porteføljen til Netflix.

Netflix selv kom i dag med en pressemelding som vi, først og fremst på grunn av datoen, var litt tvilende til. Selskapet opplyser at fjernkontroller til tv-er, Blu-ray-spillere og annet utstyr fra leverandører som Philips, Panasonic, Sony og Toshiba nå vil utstyres med en egen Netflix-knapp. Vi har sett andre teknologinettsteder omtale dette som en spøk, men i pressemeldingen vises det til at dette er helt vanlig i USA, noe som faktisk stemmer. I USA ble dette kunngjort i januar 2011. Litt i tvil er vi dog fortsatt.

Leserne har bidratt: Her er lesernes aprilspøk 

Fordi 1. april ikke inntreffer på helt samme tid over hele verden, skjer det at kunngjøringer datert den 31. mars også kan være aprilspøker. Amazon introduserte i går Amazon Dash Button, en knapp man kan montere på vaskemaskin, kaffetrakteren og mange andre steder for å få tilsendt påfyll av slikt som vaskemiddel, kaffefiltre, barbersaker og mange andre husholdningsprodukter. Det er tilstrekkelig å trykke på knappen, så vil bestillingen skje automatisk og varene bli levert av Amazon. Dash Button er bare tilgjengelig for Amazon Prime-medlemmer i USA. Man kan søke om å få tilsendt knappen ved å registrere seg på den nevnte siden. Det er også et eget skjema for leverandører som er interessert i å delta i programmet. Dette med å få brukeren til å ta kontakt, er typisk for klassiske aprilspøker.

 

Det som tyder på at Dash Button likevel ikke er noen spøk, er at mange amerikanske aviser omtalte saken allerede i går, og da som en reell nyhet. Dersom dette etter hvert viser seg å være en spøk likevel, er det mange gått fem på.

Til toppen